Panel: Vad vet herrarna om damerna?

Posted on 2009/07/20

0


Fyra av herrtennisens största är ense: de hade inte kommit långt utan en stor turnering på hemmaplan. Men vad vet Jonas Björkman, Pim-Pim Johansson, Nicklas Kulti och Mats Wilander egentligen om damtennis?
Ursprungligen i Svenska Tennismagasinet nr 2, 2008

Frågorna:
1. Vad har tennisen betytt för dig?
Björkman:
– Enormt mycket! Jag har fått se underbara platser, möta spännande människor och läst mig ta med- och motgångar; en fantastisk livserfarenhet, sportsligt och privat.

Kulti
– Tennisen har spelat en central roll i mitt liv. Jag har fått se mycket och lärt mig prestera under press, och det har format mig som person.

Pim-Pim:
– Jag har ju hållit på sen jag var fem år, så det är klart att den betyder mycket.

Mats Wilander
– Omöjlig fråga. Allt? Det är mitt liv! Jag hade inte bott i USA, aldrig träffat min fru och aldrig fått mina fyra barn om det inte vore för tennisen. Jag har haft privilegiet att ha min passion som yrke.

2. Bästa minnet?
Björkman:
– Att vinna Davis Cup mot Ryssland 1994, mitt första år i DC-laget. Det är en speciell känsla att få dela glädjen över en vinst med lagkamrater, eftersom tennis annars är en individuell idrott.

Kulti:
– Att få slå USA i Davis Cup med 5-0 på hemmaplan.

Pim-Pim:
– När jag vann min första ATP-turnering i Memphis, eller när jag slog ut Andy Roddick ur US Open. Att komma till semifinal i en Grand Slam och dessutom slå ut världstvåan och titelförsvararen – det var stort.

Wilander:
– Min seger från US Open -88 är oerhört speciell. Min far var i USA en enda gång i livet och det var under de här två veckorna.

3. Hur är kollen på damtennis?
Björkman:
– Hyfsad. Jag följer resultaten under våra gemensamma tävlingar.

Kulti:</strong
– Den hade ju kunnat vara bättre.

Pim-Pim:
– Inte lika bra som på herrtennisen. Ansiktena byts lite oftare i toppen, men jag har okej koll.

Wilander:
– Jag har superkoll, i och med att jag kommenterar en hel del.

4. Favoritspelare på WTA-touren?
Björkman:
– Justine Henin. Hon tänker taktiskt, utnyttjar alla vinklar och spelar den mest underhållande tennisen.

Kulti:
– Justine Henin. Hon påminner mycket om Federer.

Pim-Pim:
– Sofia Arvidsson är extra kul att följa eftersom hon är svenska.

Wilander:
– Amelie Mauresmo. Hon spelar läckert och har det svårt mentalt ibland, som när hon spelar hemma i Paris. Man lider som fan med henne!

5. Herrarna har två ATP-tävlingar i Sverige. Vad betyder en WTA-turnering för damerna?
Björkman:
– Det betyder mycket att se toppen av damtennisen och kanske hitta en idol. Själv var jag i Båstad varje sommar och kom hem med fyra-fem autografer. Det behövde ju inte vara en svensk spelare heller, bara någon stor att se upp till.

Kulti:
– Det är otroligt viktigt för unga spelare att få röra sig i den miljön, om man så är där som spelare eller jobbar om bollkalle. Man lär av de äldre och rutinerade och steget ut på touren blir mindre dramatiskt.

Pim-Pim:
– Jag vet ju hur mycket Stockholm Open har betytt för mig, så det är klart att det är viktigt. Jag har spelat där varje år sedan jag var 15, och hängt där så länge jag kan minnas. Att få lära av de bättre och se hur de tränar är väldigt värdefullt.

Wilander:
– Det är framförallt jätteviktigt för små tjejer och killar. Mina tio första år bodde vi varje sommar på Skummeslövs camping utanför Båstad; jag, farsan, morsan och mina två bröder. Utan Swedish Open hade jag inte haft något intresse.

6. Vad behöver nordisk damtennis?
Björkman:
– I nuläget gör Norden bra ifrån sig, med Caroline och Sofia som slagit flera topp 10-spelare, men det skulle ju locka media om ett hemmahopp vann Nordic Light.

Kulti:
– En fixstjärna. En tennisens Sanna Kallur, Kajsa Bergqvist eller Charlotte Kalla. Vi är inte riktigt där ännu.

Pim-Pim:
– Det sänds mer damtennis i TV nu, vilket är en bra förutsättning. Men för att TV och tidningar ska haka på ordentligt krävs väl en fixstjärna.

Wilander:
– Träna hårdare. Orka hålla på även om man inte är bäst som junior, och orka hålla på även om du är bäst i din åldersgrupp. Etta i Sverige är såklart bra, men det är inte säkert att det håller internationellt. Sen vore det bra med ett namn som drar intresse, som på min och Borgs tid.

Posted in: Sport