Vi är HBTQ: Jon, 18, bisexuell

Posted on 2010/08/05

0


Jon, 18
Gör: Pluggar till dansare.
Civilstånd: Singel
Definierar mig som: Bisexuell kille.

”Vad gillar du mest, killar eller tjejer?”
Det är den frågan jag oftast får. Jag har alltid känt mig dragen till båda.
Det är inget jag valt själv, utan jag är såhär. Nu lutar jag mest åt killar, även om jag gärna vill ha barn. Jag ser mig som bisexuell. Tror jag. Jag är inte helt säker än.

Socialt anpassar jag mig efter min omgivning, men känner mig mest hemma bland tjejer och bögar. Där kan jag slappna av och prata fritt. De är inte lika rädda för känslor. Med killkompisarna hemma i Luleå blir det mest snack om bilar och spel – sånt jag inte är intresserad av.

Min mamma kom på mig när jag hade sex med en kille. Det var inte riktigt så jag hade velat berätta. Vi började bråka. Jag trodde hon skulle ta det bättre. Hon hade alltid kallat mig ”sin lilla bögunge” och ”tjejpojke”, på skoj.

Jag kom ut när jag började på dansskolan i Piteå som 14-åring. Någon fick reda på att jag hade legat med en kille, ryktet gick och när någon frågade sade jag att det var sant. Innan dess hade jag haft ett par tuffa år. Jag var tjejkille, mobbad och tyckte inte om mig själv. Det var lite därför jag bytte skola. När jag började vid Kungliga Balettskolan fanns fler homosar bland dansarna, och jag började tänka att det var min läggning folk där hemma hade något emot, inte mig som person. De flesta tycker att jag är rätt chill.

Den vanligaste fördomen jag får höra är att bögar stöter på allt och alla. Många straighta killar blir rädda för det. I alla fall hemma. Folk är inte vana på samma sätt som i Stockholm. Men det är fler som accepterar mig, än som inte gör det.

Taggat: , , , ,
Posted in: Att komma ut