Vi är HBTQ: Thomas, 26, bög

Posted on 2010/08/05

0


Thomas, 26, Stockholm
Gör: Underskötare
Civilstånd: Singel
Definierar mig som: Homosexuell kille

Frågar någon vad min tjej heter så säger jag att jag gillar killar. Men jag skriker inte ut att jag är bög. Jag lever ett Svenssonliv, fastän jag gillar folk av samma kön.

För mig betydde det mycket att flytta från Vasa i Finland till Stockholm i Sverige. Eftersom jag inte kände någon slapp jag alla jobbiga frågor om flickvänner och vart jag var på väg och fick forma mitt liv som jag ville – som bög. Första veckan på nya jobbet var jag på krogen med arbetskamraterna, och en kollega – en typiskt straight norrlandskille – frågade om jag var homosexuell. Jag sade nej på instinkt, men magen sade ifrån. Jag skulle ju vara ärlig nu! Tio minuter senare letade jag upp honom och sade att ”eller du, förresten, jo det är jag”. Så var det inget mer med det.

Den vanligaste frågan jag får är hur min familj reagerade. Jag kommer från en bondefamilj på landet. Min bror är precis som en man ”ska vara” och mina föräldrar är lite äldre. Jag trodde inte att homosexualitet fanns i deras värld. Först när jag flyttat och landat i mig själv, kunde jag åka hem och berätta för dem. Jag kände att de förväntade att jag skulle leva upp till det finska ”sisu”-idealet och kanske var det därför som tårarna kom där vid köksbordet. Men de hade redan anat det, och var lättade att det inte var något värre jag grät över.

Hela uppväxten umgicks jag bara med tjejer, jag kände mig mest bekväm så. Men jag ville aldrig kyssa dem. Bakom ryggen gick ryktena om att jag var bög, men jag råkade aldrig illa ut. Någon gång var det nån som sa att ”kom hit så ska jag slå dig, din bögjävel”, men inte var det något mer än det.

Jag trivs fortfarande bäst med tjejer. De flesta killkompisar jag har är bögar. Det kan nog vara lättare att umgås med någon som har varit med om samma saker. Man kan vara som vanligt.

Jag vet inte vad jag skulle säga kännetecknar en bög. Många tänker nog glitter, glamour och After Dark. Sån är inte jag. Jag är en rätt vanlig kille från landet, som visserligen gillar Lady Gaga.

Posted in: Att komma ut