Désirée: ”Att jag var transvestit kom som en chock”

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Désirée Heter på Qruiser: ”goali” Ålder: 23 Yrke Nybliven naprapat med klinik på Odenplan. Bor: Snart i Aspudden i Stockholm. Förhållande: Singel
Publicerades i QX april 2009

Singel och lycklig eller singel och söker?
– Jag har varit singel ett tag så det vore mysigt att ha någon. Det största för mig vore att gifta mig och få barn. Men jag tror inte att jag vill bära barnet själv, jag känner mig för killig för det. Och så är det vackert med gravida tjejer. De får en sexig glow.

Hur skulle ditt bröllop se ut?
– Hmm, det är inte så att jag har planerat det sen jag var liten. Men jag vill gifta mig i kyrkan med familj och vänner, så jag är väldigt glad att det verkar bli lagligt snart.

Vad är grejen med ett förhållande?
– Närheten och tryggheten. Att planera saker tillsammans, sova tillsammans, mysa, laga mat… Jag lagar gärna mat. Helst kryddstarkt och thailändskt, även om den trenden håller på att dö ut.

Om du skulle bjuda på en trerätters så skulle det vara..?
– Chevrétoast till förrätt brukar de flesta tycka om. Sen någon kyckling fylld med fetaost och pesto med en risotto till. Och så är jag grym på kladdkaka.

Du säger själv att du är killig. Jag såg på Qruiser att du gick på din studentbal i kostym…
– Ja, jag var öppen i skolan och gick med en tjejkompis i klassen. Jag hade inte tänkt gå, men klasskompisarna och till och med rektorn pushade verkligen. Jag placerades som kille vid bordet. Jag tror de hade skrivit ”Dennis” på skylten, haha.

Hur kändes det?
– Det kändes bra. Jag har alltid trivts bäst i killiga kläder. Men det är inte så att jag vill operera mig. Jag är tjej. Eller, enligt begreppslistan på RFSL:s hemsida så är jag transvestit, vilket kom lite som en chock.

Var du öppen hemma också?
– Nej, bara för brorsan. Men jag trodde verkligen att mamma och pappa anade och att det var lugnt för dem,men det var det inte. De fick reda på det av en slump när jag var 18.

Hur då?
– Min dåvarande flickvän var och backpackade och skickade ett brev till mig, som mina föräldrar läste. Jag märkte att stämningen hemma blev rätt spänd och undrade vad som hade hänt. Då brakade det lös och de slängde ut mig med huvudet före. Jag hade visserligen planerat att flytta ändå, men att göra det på det sättet var väldigt jobbbigt. Vi hördes inte på två år. Det var rätt tungt att inte fira jul ihop.

Var firade du jul då?
– Hos min bästa vän, Rickard, som också är gay. När jag kom ut var det honom mina föräldrar skyllde på. Honom och fotbollen, haha. Fast jag kom på att jag var flata innan Rickard kom på att han var bög och jag har väldigt svårt att tro att en idrott kan påverka ens sexualitet…

Du spelar fotboll?
– Jag slutade för tre år sedan. Förra säsongen var jag naprapat i ett herrlag.

Är det någon skillnad på snacken i omklädningsrummen?
– Ja, killarna var mer öppna och gick rakt på sak. Typ, ”det där var dåligt, det måste du göra bättre nästa gång”. I tjejlaget var det mer grupperat och spelarna var mer självkritiska.

Hur ofta har du hört ordet ”fotbollsflata”?
– Haha, oändligt många gånger. Det var nog rätt jobbigt för de straighta tjejer som jag spelade med. Fotbollstjej har för många blivit synonymt med flata.

Betydde det något för dig när Victoria Svensson kom ut?
– Njae, men det hade absolut gjort det om jag varit yngre.

Idrott är en stor del av ditt liv. Vad är grejen?
– Gemenskapen. Man lär känna människor av olika åldrar och bakgrund och strävar mot ett gemensamt mål. Man utvecklas och blir förhoppningsvis av med en del av sina fördomar.

Hur är kontakten med din familj nu?
– Bra. De ringde en dag och ville att jag skulle komma på min lillasysters födelsedag. Mitt ex var väldigt bra på att charma dem. Nu känns det rätt lugnt. Fast har varit jobbigt innan. Ännu jobbigare om det inte vore för min bror och mina vänner.

Vad betyder din tatuering?
– Riktig vänskap varar för alltid.

Posted in: Att komma ut