Emma Wiklund: ”Jag är ingen stjärnmamma”

Posted on 2010/12/12

0


Minimjölk, mode och mödraskap. Vad döljer sig mer i Emma Wiklunds garderob? Mats Bax ställer 20 frågor och hittar lusekoftor, tigerkiss och en förkärlek för vulkaner.
Ursprungligen i QX september 2010

1. Ok, jag är på fest och vill att folk ska tro att jag är fotomodell – hur gör jag?
– Se lite trashig ut och stå titta ointresserat under lugg med armarna i kors. Om någon ändå pratar med dig – namedroppa! Säg att du just varit i New York och träffat Patrick Demarchelier, som ville plåta dig men att det inte funkade just nu för att du hade annat på gång. Var lite svår – och alldeles för smal.

2. Ja, du säger ofta att dagens modeller är för smala.Vad är skillnaden mot när du jobbade i Paris?
– Hade jag kommit till en agentur idag med de måtten jag hade som ung hade jag inte fått ett jobb. Det är inte ett sunt ideal. Ätstörningar är extremt vanligt bland modeller och tjejerna blir allt yngre. Som 15-åring måste man låta kroppen utvecklas och hinna få vara finnig och tonårssvullen. Men så länge modeskaparna skickar prover i storlek 32 kommer det problemet att finnas kvar. Jag skulle inte råda min dotter till att bli modell idag. Men vill hon bli det när hon är 18 kan jag inte säga något. Det enda jag kräver är att hon går ut gymnasiet.

3. Vilken typ var du själv i gymnasiet?
– Den duktiga längst fram.

4. Vad var värst med modellivet?
– Hemlängtan. Med 180 resdagar om året lever man inget normalt liv. Det var svårt att odla några djupare relationer. Man blev förälskad i någon men hann aldrig ses. När man kom hem fick man ringa de tre vänner man hade kvar och fråga om de ville leka. Det kunde jag må dåligt över. Men jag skulle aldrig byta bort den tiden. Jag har fått göra väldigt mycket.

5. Stämmer det att du blev upphånglad av en modellkompis på din 30-årsfest för att ”ingen kysser som du”?
– Oj… Det kommer jag inte ihåg. Jag minns dock att min modellkompis Karin Myrenberg höll tal och sa just att ”ingen kysser som du” och henne har jag hånglat med några gånger i yngre dagar.

6. Vad vill du göra som du aldrig gjort?
– Nu vill jag åka med hela familjen till Island. I våras ställdes semestern in på grund av Eyafjallajökull och då blev det en hel del terapiprat med barnen om hur vulkaner fungerar. När jag var liten grät jag och skrek när mamma inte lät mig sitta uppe och se en dokumentär om vulkaner på tv. Nu har jag projicerat min vulkankärlek på mina barn.

7. I media har du kallats ”stjärnmamma”, känner du dig som en sån?
– Haha, jag är absolut ingen stjärnmamma. Man måste nog kunna baka bullar då, och det kan jag inte alls. Det överlåter till min egen mamma – stjärnmormor.

8. ”Fångarna på fortet” går igen, ett program du själv varit med i. Sitter du bänkad med familjen?
– Ja, mina barn är helt galna i det. Jag brukar säga att ”där har mamma varit, inne hos tigrarna”. De tror mig inte.

9. Hur var det där, inne hos tigrarna?
– Jo tack, en av dem ”skvätte” på mig för att markera att jag var hans. Jag känner mig evigt märkt. Jag vet inte om det är samma tiger jag ser på tv idag, men någonstans hoppas jag det, haha.

10. Du har sagt att du är för dålig på att rensa garderoben, vad har du där som du skäms över?
– Åååh, pappas gamla lusekofta som jag haft i 25 år. Det är en sån stenhård, som man knappt kan knäppa. Nu har den hamnat i garderoben på landet, så det är ett steg i rätt riktning men den kommer nog tillbaka. Mina vackra couturekläder, som jag aldrig någonsin lär få på mig igen, hänger på vinden i påsar med malkulor.

11. Hänger din Thierry Mügler outfit från videon till George Michaels ”Too Funky” där också?
– Nej, den fick jag inte behålla. Den har väl Beyoncé på ”Sasha warrior”–affischen? Det måste vara samma, det vore dumt att göra två så bisarra klänningar. Haha, det är en kittlande tanke, att indirekt ha stått bröst mot bröst med Beyoncé.

12. Appropå bröst – berätta hur du lärde känna Mian Lodalen!
– Hon var kompis med min syster. När jag satt i kassan på Matbörsen kom Mian in topless med sina små, snygga bröst och köpte jordgubbar. Det var inte så många i pingstväns-Jönköping som skulle göra så. Mian är en klippa. Jag ringde henne många ensamma nätter i Paris.

13. 2002 ringde hon dig och frågade hur du kunde rösta på moderaterna. ”Gör du det kommer jag för fan aldrig att få adoptera.” Vad fick det för effekt?
– Jag röstade på Folkpartiet, som hon ville. Det var under Bo Lundgren-tiden och Moderaterna hade så jäkla dåliga EU-representanter i gayfrågor.

14. Du har pluggat affärsekonomi – vad fick du ut av det?
– Det var viktigt för mig och mitt självförtroende inför den här satsningen med ett eget varumärke, att få fler verktyg inom ekonomi. Men jag är glad att det finns andra som är så mycket bättre och mer intresserade som jag kan ta hjälp av.

15. Önskar du att du fick fler frågor ekonomi och politik och färre om utseende?
– Jag trivs bra med att prata om kvinnoideal och förebilder eftersom jag har erfarenhet i de frågorna. När jag var nere i Paris med Helena Christensen i början på 90-talet fick hon frågan om hur Danmark borde förhållade sig till EU. Hon svarade: ”Jag är modell – jag kan inte svara på sånt.” Coolt av henne att inte låtsas.

16. Du springer mycket – vilken låt är bäst i en uppförsbacke?
Black Eyes Peas – ”I gotta feeling”. Nu har jag i och för sig skadat ryggen, eftersom mina magmuskler blev för svaga av att föda barn så det blir trappmaskin istället.

17. Din hudvårdsserie heter Emma S, efter ditt flicknamn, och inte Emma W.Varför?
– I Paris var det ingen som kunde säga ”Sjöberg”, så mitt modellnamn internationellt blev Emma S. Det lever kvar. När Jay Alexander ringer frågar han alltid hur Miss S mår.

18. Funkar prylarna för män?
– Ja, absolut, om man gillar förpackningen och doften. Tanken finns på att göra en mer maskulin kollektion. Min man (journalisten Hans Wikund) vill att den ska heta Hasse W. Jag tror inte att det blir så. Det låter mer som ett snusmärke.

19. Ja, eller en gladporrskådis. Vilka produkter är ett måste i badrumsskåpet?
– En enzympeeling, en fuktkräm och en ansiktstvål att använda morgon och kväll.

20. Moneybrother gjorde en egen tomatsoppa, Glenn Strömberg kränger pasta. Finns det något otippat som du vill sätta ditt namn på – typ Emmas vedklyv?
– En bil. En, mjuk snygg och strömlinjeformad med gott om space. Nu kör jag en Audi a6 kombi – en riktig gubbil. Min man tycker att jag kör dåligt, bara för att jag klarar av att göra fler saker samtidigt. Men än så länge har jag klarat mig från olyckor. Peppar, peppar – ta i trä.

Namn: Emma Wiklund Ålder: 41 Bor: Stockholm Yrke: Modell och företagare Familj: Maken Hans och barnen Elis och Tyra. Alltid i kylen: Mjölk. Grön! Alltid på grillen: Oxfilé Alltid i garderoben: Jeans. True religion ger ett bra rumplyft. Dold talang: Jag kan sticka Kopplar av på: Landet på Ingarö Aktuell med: Hudvårdsserien Emma S.

Posted in: 20 frågor