Familjefarsan Anders Borg går mot strömmen

Posted on 2010/12/12

0


Han är finansministern som gjorde karriär i hästsvans. Modet att gå mot strömmen hittar Anders Borg hos sin familj.

Monopolspelet står färdigt på bordet. Jag ber Anders Borg välja pjäs. Han ser på cylinderhatten, kanonen, hunden och bilen och undrar, smått försynt:

– Brukar det inte finnas ett strykjärn man kan vara…

Med den lilla metallbiten i handen, sätter han sig på golvet för att fotograferas.

– Och de här bilderna stannar hos er? frågar han för tredje gången.

Jag lovar.

Blixten hinner gå av ett par gånger, innan Anders Borg säger att det får räcka. Vi har tio minuter, innan ett flygplan ska ta honom hem till familjen. Sveriges finansminister reser sig, vecklar ut sina 190 svartklädda centimetrar. Trots att Financial Times har sagt att han är fjärde bäst i Europa på sitt jobb, ser han inte ut som någon man gärna ger landets alla pengar; med ring i örat och en frisyr som säger ”business in the front, party in the back”.

Längden på den nu berömda hästsvansen är enligt Mats Svegfors, Borgs chefredaktör från tiden som ledarskribent på Svenska Dagbladet, ett mått på hur mycket av personen Anders som finns kvar i ministern Borg. Idag är hårtofsen runt 13 centimeter lång. Finansministern skrattar när han hör sin gamle chefs tankar om ”hästsvansindex”.

– Ska man ha ett jobb som det här så tycker jag att man har rätt att behålla en viss del av sin privata personlighet. Alla människor måste få hitta ett eget sätt att vara, som de känner sig trygga i. Det blir väldigt stereotypt annars. Vi ska ha en kultur i Sverige där människor får vara lite olika. Om jag kan bli en symbol för det, är det helt ok.

För att visa solidaritet med andra som känner sig ”lite olika”, går Anders Borg varje år med i Prideparaden – en av många politiker i strömmen av människor. Men han har aldrig tvekat att göra tvärt om och gå i motsatt riktning mot alla andra. Han hoppade av gymnasiet och vapenvägrade. Han gick till jobbet på Riksbanken i jeans och tröja, bland män i mörka kostymer.

Som 20-åring bröstade han upp sig mot en av den tidens bråkigaste journalister, Robert Aschberg, i TV3:s ”Diskutabelt”. I det nu klassiska Youtube-klippet menar norrköpingssonen att allt vore bättre om var och en fick sköta sina liv själva, utan att riksdag och regering lägger sig i. Han kallades ”revolutionär, på ett farligt sätt”. När Anders Borg själv blev minister 18 år senare, hade han ändrat åsikt, men var fortfarande lika säker på att han hade rätt.

– Det krävs ett visst mått av självförtroende för att våga vara som man vill. Men det är en frihet man måste ta sig, för att kunna trivas med sig själv och vara harmonisk.

Sitt eget självförtroende har han byggt på starka familjeband. Anders Borg växte upp i ett tryggt litet villaområde i Norrköping och som femtonårig medlem i Moderata ungdomsförbundet träffade han Sanna, som han senare gifte sig med. Förra året fick kollegan Andreas Carlgren samma möjlighet att gifta sig med sin Tomas och sade då att han var villig att pussa Mona Sahlin på munnen för att de kommit överens över blockgränserna. Anders Borg vill inte gå rikigt så långt, även om han är glad åt äktenskapslagen.

– Även om varje kultur har rätt att vara som den vill, måste man också ha rätten att normalisera. Om man som homosexuell vill gifta sig i kyrkan så är det självklart att man ska ha rätten att göra det.

Andreas och Tomas har tre barn från tidigare äktenskap och även Anders Borg är trebarnsfar – en ”helylle” sådan enligt en arbetskamrat på Regeringskansliet.

– För mig är familj och barn en väldigt stor del av min trygghet. Så är det väl för de flesta, att de får den största tryggheten i sina nära relationer. På det sättet ser jag ingen skillnad mellan homosexuella och heterosexuella.

När jag påpekar att sådana relationer inte är självklara för alla hbt-personer eftersom lagarna om surrogatmoderskap och insemination ser ut som de gör idag, svarar Anders Borg att han tycker att det är tråkigt.

– Jag tror att homosexuella är minst lika bra föräldrar som heterosexuella och jag tror också att homosexuella som lever i en långvarig relation har tänkt igenom sitt potentiella föräldraskap väldigt noggrant.

Under regeringens luncher sitter han ofta bredvid just Andreas Carlgren.

– När vi pratar om våra föräldraroller är det uppenbart att Andreas och Tomas har ett väldigt aktivt föräldraskap. De är bra pappor.

Eftersom familjen är viktig för Anders Borg måste han gå nu. Vår tid är slut, ett flygplan väntar.

Namn: Anders Borg Ålder: 42 Bor: Katrineholm Familj: Fru, tre barn Yrke:

Sveriges finansminister Anders Borg om ryktet att…
…han kan bänkpressa 100 kilo.
– När man jobbar mycket är det viktigt att man tränar regelbundet så det har nog hänt både en och annan gång att jag lyft 100 kg.

Att hästsvansen döljer en begynnande flint.
– Inga kommentarer, men nästa frisyr lär nog bli en “Reinfedltare”.

…han är ett riktigt läshuvud.
– I mitt jobb måste jag ta in väldigt mycket information snabbt och som tur var har jag en tendens att klara av det.

…han har rökt marijuana.
– Något jag prövade när jag var yngre men inget jag rekommenderar andra att göra.

…han är en fenomenal kock.
– Efter att ha jobbat på både hotell och restaurang så tycker jag det är roligt att både laga och bjuda vänner på god mat.

…han var en festprisse under studietiden.
– Jag hade en väldigt trevlig studietid, varvade tentaplugg, kårengagemang med andra trevligheter.

