Inga: ”Queer betyder att man har tänkt till”

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Inga Ålder: 22 Yrke: Jobbar inom hemtjänsten,
men är utbildad sotare. Heter på Qruiser: Malik. Det betyder ”prins”… kanske borde byta.

Var bor du?
– Jag växte upp i Norge. Bor nu i ett kollektiv i Solna tillsammans med min flickvän, en till flata och en snubbe.

Kollektiv?
– Ja, alltså, vi sitter inte och virkar tumvantar i hampa eller så, vi bara bor ihop. Det är billigt.

Vet hyresvärden om att det bor ett lesbiskt kollektiv under hans tak?
– Det tror jag. Han har ju träffat mig så…

Och det syns menar du?
– Jag får ofta frågan om jag är kille eller tjej. Det har jag fått höra sen jag var fem. Särskilt när jag jobbar, vilket är väldigt konsigt eftersom man måste vara 18 för att jobba i hemtjänsten. Hade jag varit en 18-årig kille hade jag haft väldigt ljus röst och väldigt mycket baby face.

Du har rakat huvudet. Hur ofta får du kommentarer om din frisyr?
– Hela tiden. Ibland flera gånger om dagen. En tant jag jobbade hos förra veckan undrade om jag inte ”ville vara fin”. Folk tar sig ofta friheten att fråga det… det är inte en jättebra öppningsreplik. Jag går aldrig fram till någon med pottfrisyr och ba ”hej, hur tänkte du nu?”. Men den här tanten tyckte att tjejer ska ha långt långt hår och klänning. Jag tyckte att jag var fin som jag var. ”Ja, det förstås alla är ju olika” sade hon, och tillade att det snart skulle gå över.

När började du raka huvudet?
– När jag var 13. Jag har sparat ut till längre hår två gånger, men gillade det inte. Jag tycker att jag ser bra ut såhär och det är skönt när man tränar.

Vad tränar du?
– Thaiboxning med min 28-åriga brorsa. Ibland kör jag i grupp, men då blir jag aldrig trött. Det är rätt trist att göra 25 situps när man är van att göra 400.

Varför thai-boxning?
– Det är sjukt roligt! Jag blir glad och pigg av det. Jag funderar på att börja med MMA, där man brottas också. Jag tror inte på våld för att lösa något och har aldrig varit i slagsmål, men det är en skön känsla att veta att man kan försvara sig.

Är din flickvän också en fighter?
– Näe, hon är florist…

Hur träffades ni?
– Som volontärer på Pride 2007, men då var båda upptagna. Vi började prata på Qruiser först ett halvår senare. Vi träffades, åkte till Malta och blev ihop.

När kom du på att du gillade tjejer?
– Jag har aldrig riktigt kommit på det. Jag började tänka när tjejerna i klassen snackade killar och jag var helt ointresserad. Första flickvännen träffade jag när jag var 16. Då berättade jag för mamma. Hade jag inte blivit kär hade jag nog inte kommit ut.

Berättade du bara för mamma?
– Ja, och en kompis. Mamma fick ta resten av familjen… så slapp jag den biten, hehe.

Hur reagerade familjen?
– Pappa undrade vad de hade gjort för fel. Han frågade om jag inte ville ha barn, som om jag hade valt att gilla tjejer. Fast nu är han jättegullig. Typ ”vill inte du och din tjej komma och hälsa på? Det finns dubbelsäng”.

Dina föräldrar är från Norge och du växte upp där. Saknar du det?
– Jag kan sakna naturen. Det är väldigt vackert och jag gillar att fjällvandra och så. Men Stockholm är den finaste staden i världen. På sommarn i alla fall.

Vilka andra har du varit i?
– Berlin, Paris, Barcelona, New York…

Vart går du ut?
– När jag går ut är det för att dansa. Club Calientes fester eller Patricia på söndagar. Fast det händer inte så ofta att jag går ut. Jag dricker inte så…

Är du...
– Haha, nej jag är inte vegan också.

Till sist då. På qruiser definierar du dig som queer. Vad innebär det?
– Queer är väl egentligen ingen definition. Alla är väl lite queer oavsett läggning, om man inte är heteronormen personifierad. Att definiera sig som queer betyder väl bara att man har… tänkt till lite.

Taggat: , ,
Posted in: Att komma ut