Jim: ”Jag är ingen jävla stol”

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Jim Ålder: 20 Heter på Qruiser: Akasha_Mikaelsson Bor: Nykvarn. Jag flyttade dit från
Ö-vik när jag var 17.
Ursprunglingen i QX augusti 2009

På din qruisersida skriver du att din far drunknade när du var ett och ett halvt. Hur kan du vara så öppen med folk du inte känner?
– Det är väl ingenting att hyscha om?

Får du många reaktioner på det?
– Det är inte många som skriver på Qruiser. Jag har jättesvårt att hitta en partner. Ingen vill ha en sån som jag.

Hur är det vara född till kille, men tjej i själen?
– Det värsta är när folk kallar mig transa och tror att jag gör det här på kul. Eller när de talar om mig som ”den” eller ”det”. Jag är ingen jävla stol. De flesta vet inte ett skit om hur det känns att vakna varje morgon och inte känna sig hemma i sin egen kropp.

Har du alltid känt dig som kvinna?
– När jag var liten lånade jag mammas kläder minst en gång i veckan, men jag har alltid tänkt på mig själv som bög. När jag var 16 år märkte jag att ”nä, jag är ju inte bög – jag är ju kvinna”. Haha, mamma sade alltid att jag skulle bli precis tvärt om mot alla andra när jag växte upp. Och det blev jag.

Hur var det i skolan i Örnsköldsvik?
– Förjävligt. Jag tyckte att alla var trångsynta och kastade skit på en. Jag gick ut nian i alla fall. Men i gymnasiet blev det för jobbigt. Jag var med i en artikel i Ö-viks Allehanda, och plötsligt fanns det sexton sidor om mig på forumet Flashback där folk skrev hur äcklig jag var och att jag samlade pengar till en bröstförstorning. Det gjorde jag inte! Det var då jag flyttade.

Hur bor du nu?
– I ett familjehem hos ett äldre par där jag typ är hemmafru. Deras barn har flyttat hemifrån. Jag trivs jättebra, de klagar aldrig på hur jag ser ut eller tjatar på annat. Jag har aldrig haft någon bra kontakt med min andra släkt. De förstår inte hur seriös jag är med att byta kön. De tror att det här är en fas som går över.

Hur går en könsutredning till?
– Det tar tre år och jag började nu i november. Nu första året är det mest babbel med en kurator och en terapeut. Det är lite tårta på tårta, eftersom jag redan går hos en terapeut. Det är obehagligt när de gräver i själen på en. Men det här är mitt kall i livet. Jag vill vara som alla andra.

Vad säger dina vänner?
– Jag har typ tre nära vänner. Men de är de bästa i världen och jag kan prata med dem om allt. Bättre en fågel i handen än tio i skogen, säger jag.

Förut skulle jag intervjua en man som genomgått en könskorrigerande operation. Han ställde bara upp på intervju om jag inte ställde några frågor om livet innan operationen. Hur är det för dig?
– Jag har inga problem att prata om det. Vad är det att hymla om? Fast jag vet ju inte hur jag kommer att känna sen. Det blir ju som att födas på nytt vid 23 års ålder. Jag kanske bara säger att ”jag föddes som karl, nu är jag kvinna – det räcker”.

Vad vill du heta som kvinna?
– Akasha, som hon i filmen Queen of the Damned. Jag gillar vampyrgrejer och det är ett fräsigt namn. Och Aaliyah som spelade Akasha dog innan hon fick se sin film.

Hur tror du att du kommer känna efter de här tre åren när operationen är klar?
– Jag kommer att skrika som en idiot av lycka, även om det lär göra ont som fan.

Har du några planer på vad du vill göra sen?
– Jag vill jobba som makeupartist eller inom mode. Men det får jag ta senare. Jag är för instabil just nu för vara social för länge. Just nu tänker jag bara på könsutredningen.

Vad skulle du säga till någon som har samma tankar som du?
– Våga vara den du är. Det är din kropp och din själv och lyssnar du för mycket på andra går du under.

Om jag pratar med dig om tre år, hur säkert är det att du heter Akasha då?
– 99 procent.

Posted in: Att komma ut