”Kungen har varit ett jättestöd”

Posted on 2010/12/12

0


Statsvetaren Roger Lundgrens nya bok ”Sibylla” kom ut i slutet av oktober. Boken handlar om vår konungs mor, som efter sin makes död tvingades leva som änka med fem barn och nazistrykte.

Varför har du valt att skriva den här boken?
– Jag kommer själv från Västerbotten, där Sibylla var hertiginna. Hon var lite av ett sagans väsen där uppe, så jag kikade på vad som fanns skrivet om henne och såg att ”Gud i himlen, det finns ju ingenting”. Frågar du de som är födda på 70- och 80-talet idag om vem Kungens mamma är står de ju som fågelholkar. Jag menar, det är väl klart att Kungen inte har kommit med storken.

Det är din första bok…
– Ja, och det är jobbigt att skriva bok! Men kul. Jag tänker ofta att ”jäklar, jag måste skriva!” men det är lätt att man gör nånting annat. Samtidigt har jag en väldig massa bollar i luften, som jag tyvärr inte kan prata om.

Vad gör Sibylla så speciell?
– Om hennes liv vore en film hade den haft allt! En 20 årig kvinna från en tysk adlig familj hittar sin svenske prins på ett bröllop Storbritannien. Hon flyttar till Sverige där hennes livsuppgift är att föda en tronarvinge. Det tar fem försök innan hon äntligen får en son, och då omkommer hennes make i en flygolycka. Den 39-åriga prinsessan tvingas leva som änka med sina fem barn, eftersom det inte passade sig att kungens mor gifte om sig.

Hur har du fått reda på allt det här?
– Mest värdefullt har det varit att få kvalitativa intervjuer med Kungen och hans fyra systrar. Kungen har verkligen varit ett jättestöd, och säkert tyckt att det varit intressant också. Jag har ju hittat en hel del saker som han inte har vetat om. Vi har haft en väldigt bra kontakt. Han tycker nog att det är roligt att mamma får en bok.

Vilka har du tänkt dig som läsare?
– Haha, det är ju lätt att säga att det är små tanter i åldrarna 65 till 75, som står utanför slottet och vinkar på Kungens födelsedag, men det finns ett stort intresse för såna här biografier i Sverige.

Varför?
– Kungafamiljen är de ultimata superkändisarna. Dels har du det glamourösa med Nobelfest och långklänning, sen hjälper de människor också. Vem stöttar inte en drottning som hjälper barn utsatta för trafficking? Samtidigt står de för tradition och kontinuitet i vårt föränderliga samhälle. Politiker kommer och går, men kungafamiljen består. Sen har vi flera kungliga bröllop att se fram emot, så där finns ju mer att skriva om.

Vad väntar närmast?
– Kungen och drottningen ska ta emot mig på slottet om någon vecka, så det blir till att köpa ny kostym.

Jag har förstått att du har mycket att stå i nu?
– Haha, ja, det är många som sliter i mig just nu. Ibland önskar man att dyg- net hade flera timmar.

Men du hinner vara PR-ansvarig på Pride även nästa år?
– Jadå. Europride är ju kronan på verket! Det är något väldigt speciellt med så många olika människor som tokjobbar gratis för ett bättre hbt-samhälle.

Posted in: Kultur & Nöje