Min fader bögen

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Camila Valdés. Ålder: 20 Bor: Västertorp. Min familj flyttade till Sverige från Kuba när jag var tre år. Gör: Jobbar på Junibacken och pluggar inför högskoleprovet. Målet är att bli läkare.

Har du haft pojkvän?
– Sporadiskt. Men börjar man tänka på tjejkompisar när man kysser någon är det dags att shapen up. Killar kan vara attraktiva, och jakten kan vara rolig, men när jakten är över är det väldigt ointressant.

Hur kom du ut?
– Mamma hittade en bild i papperskorgen på datorn där jag kysste en anan tjej. Mina föräldrar är skilda, så hon ringde pappa som sen frågade mig hur det låg till. Jag försökte bortförklara allt med att det var inne. ”Se bara på Britney och Madonna” haha… men de förstod hur det var.

Hur reagerade de?
– Grejen är den att pappa är bög, så han var jättelugn med det. Mamma var lite mer ”åh, nej, inte du också”. I alla fall till en början. Nu undrar hon hela tiden hur min flickvän mår och när vi kommer över på middag nästa gång.

… din pappa är bög?
– Ja. Han kom ut när jag var tio… Då umgicks han med en kille, men jag hade inte fattat att de var mer än vänner. Däremot hade de två kompisar som var riktigt gay och dragade ibland. Det är inget jag blivit skadad av. Jag är… fullt funktionell, haha. När jag sa det – ”pappa, jag tror att dina kompisar är bögar” – svarade han bara ”inte mer än jag”.

Klubbar ni ihop?
– Haha, ja ibland springer man på varandra på Connection. Jag brukar shoppa med honom och hans man också. De är mina ”papis”, haha.

De är gifta?
– Ja, de hade ett jättevackert regnbågsbröllop. Det var till och med en regnbåge på himlen. Pappas vän sjöng en sliskig spansk ballad, och när de bytte ringar spelades Abbas ”I do”. Sen släppte de ut 300 olikfärgade heliumballonger till Shirley Clamps ”Att älska dig”. Man både skrattade och grät samtidigt.

Vill du gifta dig?
– Inte just nu, men någon gång kanske. Fast inte kyrkligt. Inte inför Gud.

Är inte kubaner väldigt religiösa?
– Kubaner är religiösa när det passar dem. Typ, shit, nu sket det sig – vi går och ber.

Hur funkar homosexualitet i kubansk machokultur?
– Det är mer ok att vara bög än lesbisk i alla fall. Kubanska män fattar inte riktigt hur en kvinna inte kan vilja ha dem, haha. Men min släkt har varit väldigt förstående. Farbror sa bara att ”tal padre, tal hija” – sådan far sådan dotter.

Vill du tillbaks till Kuba?
– Jag var där för fyra år sedan, och vill absolut tillbaks innan allt det gamla försvinner. Alla gamla bilar och all charm. Men jag är ju inte hemma där, jag är absolut turist.

Du har varit i London också…
– Jo, jag och min flickvän åkte dit över julen för att fly stressen här hemma. Vi tog med oss den finaste presenten vi hade till varandra, promenerade genom London och firade i stort sett jul på Starbucks. Det var jättemysigt, fast det känns som om jag missat något. Jag är liksom sugen på pepparkakor och glögg… i februari! Sen saknade man ju Kalle Anka…

Posted in: Att komma ut