Möt Kristian – fotbollsbögen

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Kristian Qruisernick: kricke_86 Ålder: 21 Bor: Egen lägenhet i Södertälje. Pojkvän? Nej, jag har aldrig blivit kär i någon. Familj: Fyra bröder och en syster. Gör: Jobbar på Ica fram till hösten. Då ska jag ner till Eslöv och gå en fotbollstränarutbildning.
Publicerad i QX april 2008

Eslöv. Spännande! Så, du är fotbollsfantast?
– Ja, jag kan fastna framför all sport. Det kan vara konståkning eller vad som helst. Fast jag är ganska ensam om det i min kompiskrets. De är mer ”sport, va, vad är det?”. När jag umgås med dem försöker jag alltid smygtitta en snabbis på text-tv. Den har blivit en kär vän, haha. Annars kollar jag mest tillsammans med brorsan.

Är ni lika, du och din bror?
– Ja, vi är tvillingar. Men förutom fotbollen har vi ganska olika intressen. Han gillar skräckfilmer, sånt klarar inte jag av. Sen gillar han techno och blaj… Jag är mer Svenska favoriter.

Schlager?
– Japp. Ska det vara party ska det vara schlager.

Fotboll och schlager?
– Haha, ja. Jag brukar få höra att det inte går ihop.

Är din tvilingbror också bög?
– Nej, han har flickvän.

Hur reagerade han när du berättade?
– Det var inte jag som berättade för honom, utan mamma. Men vi hade ju delat rum hela livet och delade dator, så han hade ju sett vad jag varit inne på för sidor på Internet … han anade, liksom.

Rensar du inte din url-history?!
– … jag kan iiingenting om datorer.

Ok. Hur kom du ut för föräldrarna?
– Jag var ute med jobbet, och en av mina arbetskamrater som var bög visste att jag också var det. När vi kom fram till stället undrade en annan arbetskamrat om vi inte skulle ta och ragga upp en tjej till mig. ”Eller kille…” sade bögkompisen…

Haha, hur blev reaktionen?
– Nä, han frågade bara om det var sant, sen var det inget mer med det. Hursomhelst, när jag kom hem skickade jag ett SMS till mamma där jag sa att jag var homosexuell. Hon svarade direkt att jag fortfarande var samma människa för henne och att hon älskade mig. Min familj har tagit det bra, även om småsyskonen inte riktigt vet vad homosexualitet är… Eller sexualitet heller, för den delen.

Vad sade killarna i laget?
– De har inte frågat, så jag har inte berättat. Vill de veta någon gång – fine – men jag känner inte att det är nödvändigt att säga något. Man vet ju inte hur de reagerar.

Har du någon gång blivit intresserad av en medspelare?
– Alltså… jag har aldrig haft särskilt snygga spelare i laget. Jag bor i Södertälje, så de flesta är sådana som inte platsar i Assyriska och Syrianska. Jag vet inte, men syrianer, 40 plus? Nej, tack…

Men hur ser då din drömkille ut, om han inte är en 40-årig syrian?
– Det är svårt att säga. Jag kan liksom sätta mig ner och prata med en kille och tänka att ”varför pratar jag med honom, han är inte ens snygg”. Sen efter ett tag så märker man att ”jo, han är nog rätt bra ändå”.

Så det är personligheten som avgör?
– Ja, jag antar det.

Ok, några snabba: snyggaste fotbollsspelaren
– Hm, Fredrik Ljungberg var snyggare förut, men, nej, det är svårt. Jag tror jag hellre tittar på spelet än spelarna.

Champions Leaguefinal eller Schlagerfinal?
– Champions Leaguefinal alla gånger.

Vad är din dröm?
– Att få coacha Manchester United.

Har du någon idol?
– Nej.

Öh… kollar du på Idol?
– Ja…

Posted in: Att komma ut