Nahali: ”Jag tänkte: Akta mormor!”

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Nathali Qruisernick: Rock You Ålder: 19Bor: Aspudden i Stockholm Civilstånd: Flickvän Yrke: Barnpassare. Har just gått ut musikallinjen på gymnasiet.

Varför musikal?
– Jag har alltid velat bli stjärna och sjunga, dansa och spela teater. Det är en sån jäkla kick! Sista året gjorde vi en egen musikal där jag sjöng ”The show must go on” med Queen, ensam på scen med mamma och mormor och en massa kompisar i publiken. Det var en otrolig känsla…

När berättade du för mamma och mormor att du var bisexuell?
– Jag berättade aldrig. De fick reda på det på min studentskiva. Vi hade två tjejer som höll ett kort tal om varje person. Det blev min tur och jag fick ställa mig upp. ”Nathali, du var en hemlighetsfull tjej – sen fick vi veta att du var gay…” Jag hörde inte mer. Jag tänkte: ”akta mormor!” Hon är 76 år. Hon kan ju få en hjärtattack.

Hur tog hon det?
– Både hon och mamma sade att de älskade mig hur jag än var. Jag tror de anade redan. Jag har bott med dem hela livet och har kompisar som är typiska butchflator.

Du själv är väldigt o-butchflatig…
– Jo, jag får höra det. Det kom fram en bög på Pride för något år sen och sade att ”men du är ju strejt.” ”Nej, jag är bi.” Vi diskuterade det där ett tag… Varför ska jag klippa mitt hår kort för att visa att jag gillar tjejer? Jag tycker om mitt långa hår.

Har du många gayvänner?
– Jag har två kompiskretsar, en gay och en straight.

Vart går du helst ut?
– Det är roligast på gayställen. Det är gladare stämning och så kommer inga killar bakifrån och juckar.

Vad betydde det att ha gaykompisar när du kom ut?
– Det var bra att ha någon som gått igenom samma sak. Jag kom ut för min närmsta vän när vi hälsade på min pappa i Barcelona. Det var rätt odramatiskt. Hon sa ”tjejer är snygga” och jag höll med. Det var svårare att berätta för klasskompisarna. Jag var rädd att de skulle se på mig annorlunda och att jag skulle förlora den vänskapen. Men samtidigt vill jag ju inte vara vän med någon som skulle döma mig för att jag gillar tjejer.

Din pappa bor i Spanien. Hur var det att växa upp utan honom?
– Jag har ju alltid haft mamma och mormor. Pappa flyttade när jag var ett år. Han kom och hälsade på ibland vid jul, men jag gillade honom inte. Han vill ge mig en puss, men jag vägrade.

Hur tog ni upp kontakten igen?
– Han ringde för sju år sen och berättade att jag hade en ettårig lillebror. Vi började höras av mer och nu är jag i Barcelona en månad varje sommar.

Hur reagerade pappa på att du är bisexuell?
– Jag har inte berättat än. Han skulle nog ha svårt att förstå. Fast han är i och för sig också väldigt mån om sitt utseende och har haft en hel del tje- jer, haha. Men han behöver inte veta. Vi träffas ju bara en gång om året.

Kan du spanska?
– Sådär. Jag har bara pluggat i skolan, så jag fattar ungefär vad ett samtal handlar om. Fast jag lärde mig mer på en sommar i Spanien än jag gjorde under flera år i skolan. Jag måste ju bli bättre så att jag kan prata med lillebror. Han börjar bli stor nu…

Hur var det att plötsligt ha en ettårig lillebror?
– Det var kul. Jag växte ju upp som enda barnet och ibland kändes det ensamt. Man saknade någon att leka med. Nu har mamma träffat en kille som har två små barn sedan tidigare, så nu har jag två familjer och tre småsyskon.

Du känner att de är dina riktiga syskon?
– Absolut. Man behöver inte vara släkt för att vara en familj.

Posted in: Att komma ut