Paula: ”Jag är asexuell”

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Paula Ålder: 24 Bor: För tillfället i Årsta, uppvuxen i Sundsvall. Jobb: Personlig assistent Civilstånd: Singel
Publicerad i QX juli 2010

På Qruiser definierar du dig som asexuell. Vad betyder det för dig?
– Att jag, efter en grej som hände innan jag flyttade till Norge, har svårt att attraheras av andra människor, att jag varken kan ge kärlek eller ta emot. Jag vill vara ifred på mitt lilla space, utan att någon kommer mig nära.

Om du kunde bli attraherad av en person, skulle det spela någon roll vilket kön personen har då?
– Jag tycker att kvinnor är vackrare än män, och jag kan känna mig dragen till en kvinnas närhet, men sexuellt känns det väldigt främmande. Så jag har aldrig behövt gå igenom någon komma-ut-process.

Hur kommer det sig att du skaffade Qruiser?
– Av ren nyfikenhet i gymnasiet. Det var en kul sida, med alla möjliga slags människor som jag inte trodde fanns. Jag hade till exempel aldrig kunnat tänka mig att helt vanliga människor faktiskt kunde tända på kiss. Och hela dominansgrejen kände också väldigt främmande. Men så småningom slutade man förvånas, och började acceptera och respektera. Bland annat har jag fått kontakt med flera transpersoner, som jag pratar med. Jag tror att det vore en nyttig upplevelse för många straighta att skaffa ett Qruiserkonto.

Hur förklarar du för de tjejer som stöter på dig, att du inte är intresserad?
– Jag är rätt bra på att bara låta saker rinna ut i sanden. Någon tjej ville att jag skulle börja strippa, och det hade jag ingen lust med, så jag svarade inte.

Är det mest killar eller tjejer som skriver?
– Mest har det varit heterokillar.

Du sade att du bott i Norge, och att du tillfälligt bor i Årsta. Flyttar du mycket?
– Ja, jag kan bli stressad över det, att jag är 24 år och inte ens har en säng. Jag bor i en resväska och det enda jag äger i möbelväg är typ en osthyvel. Det började med att jag reste till Indien några månader.

Det måste varit en kulturkrock…
– Ja, det var lite nytt att se en hel familj ta sig fram på en vespa. Vår taxichaufför sade att ”all you need in Dehli is a good horn, good brakes and good luck”. När jag kom tillbaka från Dehli och Bombay kändes Sundsvall väldigt litet. Så det fick bli Stockholm men här är ju bostadssituationen som den är, så man får leva med att inte veta var man bor om någon månad, och det är väldigt stressande. Och jag har lätt att stressa upp mig.

Vad mer är det som stressar?
– Att vara 24 år och inte ha pluggat något. Att inte veta vad man vill göra av livet. Jag gick mode och design på gymnasiet, och sydde kläder till en skoluppsättning av Klas Klättermus som examensarbete. Min syster har just fått ett stipendium från Grythyttan och ska börja plugga ekonomi för att ta sin andra kan- didatexamen. Min lillasyster (harkel). Så nu åker vi till New York för att fira henne.

Vad ser du fram emot i New York?
– Jag hoppas se en glimt av Prideparaden. Jag har en bild av den som något galet, glittrigt och jättestort. Jag har inte sett Prideparaden i Stockholm, trots att jag bott vid Hornstull.

Det är bra shopping i New York, du har pluggat mode – något tips?
– Svart och vitt. Jag är rätt enkel.

Posted in: Att komma ut