Philip: ”Jag jobbar på att komma ut”

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Philip Ålder: 23 Heter på QX: Phillip Yrke: Flygsteward Parntner: Nej, men letar. Bor: Har just flyttat hem till Stockholm efter fem år utomlands.

Vad gjorde du utomlands?
– Efter gymnasiet åkte jag till Schweiz för att plugga hotel management i tre år. Sen London, sen Dubai. Jag gillar hotellbranschen, den mänskliga kontakten. Men det känns som att jag kan det nu.

Så nu är du flygsteward. Vad är häftigaste platsen du varit på?
– Dubai är klart maffigast. Allt är väldigt extremt. Jag kom dit i augusti, då det var 50 grader varmt och bodde hela tiden på ett femstjärnigt hotell. Rätt stor skillnad mot min gamla etta på 26 kvadrat i Stockholm…

Varför flyttade du tillbaks?
– Jag saknade väl regnet, hehe. Näe, men jag vet inte. Det skulle ta för lång tid att vänja sig vid Dubai, med Ramadan då alla restauranger stängde och det var böter på att ha vattenflaska på stan. Sen är det ingen hit att leva som gay i ett arabland. Alla mina vänner där var straighta, ingen visste att jag gillar killar… jag ville hem och slå mig ner i Sverige och starta ett ”riktigt liv”. Så jag gjorde det.

Du verkar väldigt driven…
– Ja, folk säger det. Jag bestämmer mig för något och sen gör jag det.

Hur var det att komma hem till Sverige?
– Annorlunda. Jag hade inte varit hemma på fem år så svenskan var inte den bästa. Det största var nog att gå på Lino första gången. Det var som ett paradis. För mig var det stort att kunna vara öppen, eftersom jag inte kommit ut än.

Har du inte kommit ut än?
– Nej, jag har aldrig känt att jag behövt. Jag har aldrig känt den där riktiga kärlekskänslan för en kille. Mina gayvänner vet men ingen annan.

Hur känns det att vara med i en gaytidning då?
– Det är lite pirrigt. Men jag finns ju på Qruiser, så varför inte i QX? Det är ett steg längre i komma-ut-processen, haha. Men jag tror inte att mamma och pappa kommer att läsa det här.

Hur tror du de reagerar när du berättar?
– Mamma kommer bara bli glad, pappa vet jag inte. Brorsan kommer nog att bli mest förvånad. Vi har gjort så mycket grabbigt tillsammans. Sett på fotboll, tränat och snackat tjejer… Men jag tror inte att någon reagerar negativt.

Är du tajt med brorsan?
– Ja, han är ett år äldre och vi har alltid tävlat i allt. Vi är en väldigt aktiv familj. Farsan har gjort tre svenska klassiker: Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet.

Något du vill ge dig på?
– Haha, jag vet inte. Jag har inte riktigt fått till det där med skidåkning. En av de få gånger jag åkt var faktiskt i Dubai. Brorsan har sprungit ett marathon, så jag får försöka med det först.

Tränar du mycket?
– Ja, jag gymmar, spelar tennis och springer några gånger i veckan. Men det är fan det tråkigaste. Men visst är jag lite hälsofreak.

Äter du bara quinoa, mungbönor och alger kört i mixer?
– Nej, mest kyckling i ugn och couscoussallad. Jag är rätt lat där. Men får jag välja själv blir det oxfilé med bearnaissesås… Och sen tiramisu och cappucino på det.

Hur är killen du letar efter?
– Jag gillar vältränade killar. Fast utseendet är bara första intrycket. Jag har träffat killar som varit väldigt snygga, men sen inte haft någon personlighet.

Har du varit på Pride?
– Nej, det känns inte som min grej. Fast vem vet, det kanske blir nästa steg. Just nu nöjer jag mig med dansgolvet på Lino.

Posted in: Att komma ut