Rami: ”Araber … de är ju lite hårdare”

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Rami På Qruiser: Criar Ålder: 21 Bor: Bromma sedan tre veckor tillbaka.Civilstånd: Har varit singel sedan 1987 och trivs med det. Jag har inte bråttom, kommer han så kommer han.

Vad jobbar du med?
– Dansare. Jag har jobbat med barn med autism och Downs syndrom innan, men nu ska jag satsa på dansen som fan. I Sverige får man harva en del med smågig och just nu har jag minus tolv kronor på kontot, men jag vill inte göra något annat. Att dansa är en livsstil och jag blir glad i kroppen av det.

Vad har du gjort för föreställningar?
– Jag gjorde ”Boy and Boy” av Dorte Olesen. Hon är en lesbisk koreograf som leker mycket med könsroller. Vi fick en bok om engelska hulliganer och utifrån den lekte vi med stereotypa machobeteenden, typ att klia sig på pungen och spotta offentligt. Många som jag känner gör liknande grejer, butchar upp sig och blir mer straightacting för att passa in.

Hur gör du?
– Jag är mig själv och gör det jag känner för. Jag har inte brutna handleder och lipgloss, men folk kan nog ana att jag är gay.

Apropå stereotyper: du är 21, dansar och är gay…
– Jag vet. Många tror att alla som dansar är gay. Jag hade flera i klassen på Kungliga Svenska Balettskolan som hade flickvän, men ändå blev stämplade som bögar. De klarade sig väl, men då tyckte jag synd om dem.

Hur kom du ut för dina föräldrar?
– Jag minns att mamma stod i köket och plockade disk när jag skulle berätta. Jag sade att jag behövde säga något och att det handlade om mig. Hon sade att hon redan visste och att det inte spelade någon roll.

Hur visste hon?
– Hon har sju barn och alla höll på med hockey, rugby, fotboll, karate… machosporter. Jag försökte en termin här och en termin där, men som sexåring satte hon mig i en dansskola i Solna där vi bodde. Haha, alla hennes barn skulle bli bra på något. När jag var 14 var jag lärare för en egen grupp. Jag umgicks mycket med äldre, många var gay… så hon hade väl det på känn, haha. Pappa berättade jag inte för förrän jag var 17 och blev kär i en kille för första gången, men han visste också.

Varför tog det längre tid att berätta för pappa?
– Pappa är från Libanon. Du vet, araber… de är ju lite hårdare, haha. Fast han är väldigt öppen för allt och bara glad att ha kommit till Sverige. Han var ensam i sin familj om att klara sig från kriget i Libanon. Han har sett en del elände…

Vad tycker du själv om att bo i Sverige?
– Jag älskar Sverige. Dansare klagar ofta på att det inte finns några jobb, men ingenting är omöjligt här. Det är öppet, acceptansen är hög… Står man på sig och kör sitt race så går det tillslut.

Vad älskar du mer?
– Min familj! Jag skriver ofta dikter, och mycket handlar om mina föräldrar och syskon. Och så vill jag göra en fotoutsällning om dem. För att visa hur olika man kan vara fast man tillhör samma familj. Min bror är yrkesmilitär i Afghanistan, jag dansar, min lillasyster har levt lite gangsterliv och min femtonåriga lillebror har memorerat hela läkarlexikon.

Eftersom du dansar, är du en jävel på dansgolvet?
– Jag går inte ut för att dansa, eftersom jag jobbar med det. Jag vill hänga, röka och snacka skit. Ficks och Slick är bäst, lite loungestämning. Men mina kompisar vill alltid till Patricia och Lino.

Vad vill du ha till frukost?
– Brämhults hallonjuice, croissanter och så min nya fetisch: mjukt, mörkt bröd med norsk getost och sibirisk marmelad. Det smakar typ höst.

… o… k…
Haha, japp. Vill du höra middagen också?

Posted in: Att komma ut