Rickard Sjöberg

Posted on 2010/12/12

0


Vad har du på nattduksbordet, Rickard?
Rickard, vad har du för läsvanor? – Jag är ingen större bokmal. Det blev mer läsning när vi gjorde När och fjärran. Jag reser inte så mycket längre.
Läser du något just nu?
– Ja, en väldigt torr bok som heter Stressad hjärna, stressad kropp av Ulf Lundberg. Den handlar om vad stress får för konse- kvenser på kroppen. Det är både nöje och arbete. I Postkodmiljo- nären träffar jag hela tiden folk som inte mår bra av att hamna i stressade situationer.
Vad tycker du om den?
– Den är nog ingen storsäljare, haha. Man får vara ganska koncentrerad när man läser den. Man jag tycker den är intressant.
Vilka är dina bästa boktips?
– Liftarens guide till galaxen. Redan i inledningen, där jor- den beskrivs som ”i stort sett menlös” och människor som kolba- serade varelser som byter gröna papperslappar i tron att de är lös- ningen på allt får man sig en tankeställare. Man ser hur liten man är. Språket är mitt i prick och fullt av intelligenta ordvändningar. Jag garvade högt när jag läste den. Jag har också fastnat för böck- erna om Kurt Wallander. Särskilt Den vita lejoninnan. Jag var i Kapstaden när jag läste den, och Mankell har verkligen gjort sin

