Roy Fares syns på sitt sätt

Posted on 2010/12/12

0


Roy Fares syns. En google-sökning på hans namn ger bilder på en kille i bar överkropp på gayfester och i kalsongreklamer. Men också på en leende konditor med pokal. Det är den bilden som 25-årige Roy Fares helst visar upp.
Ursprungligen i QX augusti 2010

– Det känns bättre att synas som det jag är utbildad till, och som jag vet att jag är bra på, säger han.

Han sitter bakåtlutad i en stol på PO Choklad och Konditori på Södermalm i Stockholm. Det är ett litet ställe, men precis ett sådant som Roy Fares en dag själv vill äga.

– Jag är väldigt social och tycker om att vara med från att allt är ingredienser, till att kunden stoppar det jag gjort i munnen och säger ”mmm, vad gott”.

Han pratar med mjuk läspning och så avslappnat att man tror att hans ögonlock när som helst faller ner över hundögonen. När jag kom plockade han just ut en sats makroner ur ugnen som han nästa dag ska bjuda på i TV4:s Nyhetsmorgon, som en av de fem finalisterna i Årets konditor 2010.

– Jag är väldigt stolt över att vara i final. Jag vill visa att en konditor kan vara något annat än en medelålders man med mage.

En av Roy Fares senaste skapelser är Pride-bakelsen, som börjar säljas 26 juli, gjord på jordgubbsmousse, lemon curd, jordgubbar och kaksmulor. Så ser Roy Fares Pridebakelse ut.

– Jag tänkte att den ska vara somrig och lätt. Och i alla fall se nyttig ut, säger Roy Fares.

Två kronor från varje sålt bakverk ska gå till en organisation som jobbar med hbt-frågor.

– Vilken har jag inte bestämt ännu, men jag hoppas att bakelsen blir en tradition. Som rosa bandet, säger Roy Fares.

Han ligger även i hårdträning inför finalen av Årets konditor i oktober. Det vore inte första gången han vinner pris för sin talang; som 20-åring vann Roy Fares SM för unga bagare. Men de som sett honom gogodansa på någon av Stockholms gayfester kan ha svårt att se Roy Fares som ett bullmonster.

Roy rycker på axlarna.

– Jag unnar mig hellre bullar och bakelser, där jag vet vad som finns i, än äter lightprodukter som lurar kroppen att den får socker. Det får bli någon timme extra på gymmet istället.

När han var i Los Angeles för att gå tårtkurser tränade han på Gold’s Gym. En man gillade vad han såg och frågade om han ville bli kal- songmodell för Timoteo.

– Varför inte? Det var något nytt, och jag får kickar av att utmana mig själv. Du kan ställa mig i disken och jag kommer ändå att ge allt. Jag ångrar ingenting jag gjort.

Namn: Roy Fares Ålder: 25 Bor: Lilla Essingen i Stockholm Familj: Mamma, pappa, två bröder, en massa kusiner Favoritgodis: Rödsvarta dödskallar Så ser min bröllopstårta ut: Jag kommer inte att gifta mig

15 oktober 2010 utsågs Roy Fares till Årets konditor

Posted in: Kultur & Nöje