Så festar skandalkungen Makode Linde

Posted on 2010/12/12

0


2007 ropade Kristoffer Poppius på hjälp på dn.se: Makode Linde måste återuppliva Stockholms gayscen. Sedan dess har Makode hunnit med minst en skandal om året.
Urpsrungligen i QX februari 2010

Makode Bah Linde pluggar på Kungliga konsthögskolan, men det är i Berlin han bor för att skapa. Han gjorde konvolutet till Kents ”Röd” och jobbar nu på deras kommande album. En vecka i månaden åker han till Sverige för att ”spela viktig” och ordna maratonfester på Berns. Nära vännen David Amberton beskriver honom som en färgstark personlighet som hellre säger ja än nej, även om han kanske borde.

– Han hade klubben Ficks på F12 i somras. Jag kom med idén att klä ut mig och en vän till kyckling och kanin och brottas i glass i en uppblåsbar barnpool på dansgolvet. Makode sade att det var den bästa idé han hört. Såhär efteråt så… kanske han borde tänkt till en gång extra.

Makode skrattar när han hör historien.

– Det är så mycket roligare att säga ”ja”. Man ångrar sig bara korta stunder, sen blir det en rolig hisoria. Mest ångerfull blir jag när jag gör beställningsjobb. Man får mycket pengar, men känner sig sådär fnaskig. Fast när pengarna kommer in går det över.

Glassbrottningen var inte första gången Makode ballade ur på F12. 2008 skrev Expressen om hur han, utklädd till trollkarl, plågade djur i konstens namn. Detta ledde till ett åtal, som lades ner, men på forumet Flashback fortsatte en diskussion där Makode kallades både pedofil och mördare.

– Det var rätt grova påhopp, men jag har fått upprättelse. Såhär var det: Jag hade ansvar för det visuella och hade planerat att hyra in allt ifrån zebror till elefanter, men de som höll i pengarna lade allt på en DJ. Så vi gick ut på blocket och letade budgetdjur. Kycklingar var billigast, 40 kronor. En tjej fattade tycke för dem, och övertalade mig att adoptera bort två. Istället för att ta dem till sin “gård i Bromma” raglade hon runt med dem på T-centralen. En av dem dog. De som jag hade hand om lever och mår bra på en gård i Huddinge.

Appropå performance, vilken artist blir bäst på fest?
Grace Jones. Fast man kan lika gärna boka Treblinka Disney, som kostar mycket mindre och ändå får folk att sätta i halsen.

Vad behövs för ett monsterparty?
– Obegränsat berusningsmedel, sovplatser och sena öppettider.

Vad är skillnaden på ditt liv i Berlin jämfört med Stockholm?
– Det är lugnare här. Eftersom jag inte känner så många kan jag fokusera på att skapa. Och allt är alltid öppet, så när jag suttit framför datorn till sju på natten och känner mig fyrkantig så är det bara att gå ut och bli rund igen.

Bästa klubbarna i Berlin?
– Panorama bar för den som vill dansa. Bar 25 för den som vill festa från tisdag till torsdag. Vill man ta det lugnt med vänner tycker jag att hemmafester är bäst.

Vart går du ut i Sverige?
– Sidetrack i Stockholm.

