Tian: Mamma tycker att jag är smutsig

Posted on 2010/12/12

0


Namn: Gan Tian. Qruisernick: ttyr. Ålder: 21. Bor: Lidingö
Publicerad i januari 2010

På din Qruisersida skriver du hur du gått upp klockan tre på morgonen för att klättra upp på ett berg och se soluppgången…
– Ja, jag var i Kina och hajkade med min pojkvän. Vi nådde toppen två timmar senare, men kunde inte se något för all dimma.

Du hade pojkvän då?
– Ja, men jag är lesbisk nu. I gymnasiet hemma i Chongqing var jag förälskad i en tjej i klassen, en vacker, blyg tjej som tyckte om att läsa. Jag gick i en skola full av rika ungar som mest gillade att festa, så hon var annorlunda. Varje gång jag satt bredvid henne fick jag en varm känsla i magen. Jag kunde inte koncentrera mig, blev fnittrig. Men då förstod jag det inte som förälskelse. Jag hade vuxit upp med mentaliteten att alla är straighta i Kina.

Hur insåg du att det var en förälskelse?
– En vän till mig hade just gjort slut med sin pojkvän, så vi gick ut och drack. Det blev rätt sent. Hon bodde i studentkorridor då, så hon frågade om hon inte kunde sova hos mig. Vi delade säng och jag försökte hålla mig på min sida av sängen, men hon flyttade hela tiden närmre. Hon började röra vid mig. Intimt. Jag fick fråga om hon försökte förföra mig eller vad det var frågan om. ”Jag tror det,” svarade hon. Jag gjorde slut med min pojkvän dagen därpå.

Hur reagerade dina föräldrar?
– Mina föräldrar är skilda, jag bodde med min mamma. Hon tog det inte särskilt bra. Jag var i Peking och hälsade på en homosexuell vän när jag plötsligt fick ett sms från mamma, där hon frågade om jag gillade tjejer. När jag sade att jag gjorde det undrade hon om jag försökte vara ”fashionabel”. Efter ett dussin textmeddelanden fram och tillbaka slutade jag svara. Det sista hon skrev var: ”Jag tycker att alla homosexuella är smutsiga, och det inkluderar dig”. När jag kom hem hämtade hon mig på flygplatsen. Hon ville veta om jag bett alla mina vänner att terrorisera hennes blogg. Hon hade skrivit om hur fel homosexualitet var, och mina vänner hade kommenterat det. Jag sade nej, och det var det sista vi sade om min läggning

Hade du någon eller något att hjälpa dig under den tiden?
– Ja, jag har många gayvänner och så… kan du läsa tatueringen på min handled?

”Oscar Wilde.”
– Han är min andliga vägledare. Jag skrev min kandidatuppsats om hur hans homosexualitet avspeglas i hans romaner. Jag älskade ”Dorian Grays porträtt”. Att prata om homosexualitet i literatur, filmer och serier, som ”The L Word”, är ett bra sätt att tackla ämnet.

Hur kom du till Sverige?
– Jag flyttade hit för att bo med mitt ex och ta min Masters i engelsk litteratur.

Ditt ex?
– Ja, men det funkade inte. Vi hade alla sorters flat-drama för oss. Vi lät små, triviala ting blåsa upp något enormt, så slutar det med att man bara är elak och manipulativ mot varandra.

Så nu är du fast i Sverige. Hur känns det?
– Det är en klyscha, men svenskar är reserverade, som om de går runt i bubblor. Men jag tycker om Stockholm. Jag kom hit i somras, och det var otroligt vackert. Nu sitter jag mest hemma med tonvis av böcker, tända ljus och äter pepparkakor med ädelost. Men jag kan inte stanna någonstans för länge. Max tre år.

När tror du att din mamma ändrar uppfattning om din läggning?
– Så småningom lär hon komma till ro med det. Hon är rätt cool. Jag tror att föräldrar, till slut, slutar vilja att man ska leva med en kvinna eller man, och bara vill att man ska vara lycklig.

Posted in: Att komma ut