Dr. Alban surfar på 90-talsvågen

Posted on 2010/12/14

0


90-talsvågen sveper över Europa igen. På den surfar ingen mindre än tandläkaren från Nigeria som fick en hel generation att inse att kokain sabbar hjärnan och ecstasy mosar livet – Dr. Alban.

Hata mig inte, men hur är läget? Är det stabilt?
– Läget är stabilt. Haha, jag hatar dig inte. Skämt får man tåla som kändis, det var bara när de körde samma sak i tre år som det blev jobbigt.

Var har du hållit hus de senaste åren? Jag har hört att du är stor i Ryssland.
– Varför tror alla bara att jag hänger i Ryssland? Visst jag är där mycket, men jag turnerar en hel del i resten av Europa också.

Du är 52 år. Hur är det med energin?

– Den finns kvar, 90-talsvågen har ju kommit tillbaka. Jag har så mycket jobb att jag måste säga nej ibland.

Du spelar på Prides 90-talsfest. Nostalgidags: vilken av dina låtar gillar du bäst?
– ”Hello Africa”. Det var där allt började. Hade den floppat hade jag inte varit Dr. Alban idag. Den och ”Sing Hallelujah” är mina favoriter. Det går inte att sitta still till dem.

Är det någon av låtarna du gjort som du skäms för?
– Inte skäms, men visst finns de dem jag tycker illa om och de spelar jag inte. Jag minns dem knappt.

Men om jag önskar ”Alla vi” med Friends in Need, säger du nej då?
– Haha, nej, ”Alla vi” gillar jag faktiskt.

Vilken har varit din konstigaste spelning någonsin?
– I början av 90-talet när allt var nytt. Ljudkillarna drog på fel låt. Då var det bara säga: stop – kör lätt låt. Fast idag hade det inte spelat roll, jag kan köra vilken låt som helst.

Du äger även creddiga Spy Bar på Stureplan. Vad är roligast: artist eller klubbägare?
– Artist. Man får resa och träffa glatt folk som hoppar och dansar med en. Som klubbägare… sitter man bara där.

Har du aldrig längtat tillbaks till tandläkarjobbet?
– Nej. Men det är bra att ha en utbildning att falla tillbaks på.

Hur känner du för att spela på Pride?
– Häftigt. Det är min första Pride. Jag spelar inte så ofta i Sverige, det är mycket sämre betalt här, men när jag fick frågan om Pride tänkte jag att vi kör så det ryker.

Varför just Pride?
– Det är en annan publik, en gladare publik. Sing Hallelujah, It’s my life, liksom.

Känner du några hbt-personer?
– Jag har några gaypolare, men mer utomlands än i Sverige, faktiskt.

Någon som ofta är på Pride är Kikki Danielsson som du gjort Papaya Coconut med. Kommer ni att köra något tillsammans?
– Det är ingenting vi snackat om. Vi har väl träffats några gånger sen vi jobbade ihop, men mer kontakt än så har det inte varit.

Posted in: Kultur & Nöje