Nour El-Refai vågar inte vara liten

Posted on 2010/12/14

0


Hon har drömt om det länge och nu i sommar får Nour El-Refai äntligen sommarprata – om rädslan för att vara liten.
Publicerad i QX juli 2009

Omtyckta P1 Sommar fyller 50 i år, och när du läser detta har du redan en drös av dem. När sommarvärdarna presenterades på Radiohuset var det många som ryckte i – jag har aldrig använt ordet förr – urgulliga Nour El-Refai som avslutar första veckan i juli.

När hon fick frågan om att prata med QX sken hon upp och gav mig en spontankram.

– Åh! QX! Underbart!

Varför har du tackat ja till att sommarprata?
– Det känns helhäftigt och coolt. Det är sån grej jag drömt om och tänkt att ”om jag skulle sommarprata skulle jag säga detta, detta och detta…”

Vad ska du prata om?
– Ja… Det får du höra, säger Lundatjejen på låtsad stockholmska. Nä, men jag har väldigt svårt att tillåta mig själv att vara liten. Det finns inget läskigt med att vara vuxen, men att tillåta mig vara liten skrämmer mig verkligen.

Hur tacklar du det?
– Det är just det att jag inte kan tackla det som jag kommer prata om.

Nour El-Refai blev känd i stugorna under Melodifestivalen 2008, då hon var Kristian Luuks tokiga sidekick backs- tage. På förra årets Europride uppträdde hon och Cecilia Forss med humorshowen ”Almost like boys” och under hösten har hon synts i SVT:s Humorsoffan.

Hur mycket garv blir ett sommarprat med Nour El-Refai?
– Det är ju inte mitt fel att jag blev komiker… jag kommer nog mest att hålla mig allvarlig, men ett och annat skämt blir det väl.

Vad kommer du att spela för musik?
– Jag fastnar väldigt mycket för texter. Jag har typ tio skivor hemma, så de låtar jag kommer spela har verkligen betytt något för mig.

Kan man få en hint?
– Åh, jag vill inte ge iväg det!

Vilken annan av årets sommarvärdar ser du fram emot att höra?
– Ja! Petra Mede! Hon är min gudinna. Det är en ära att ha samma uppgift som hon.

Vad gör du annars i sommar?
– Allsång på Debaser i Malmö och så ska jag börja spela in en film. När jag är ledig åker jag mest på festivaler.

Posted in: Kultur & Nöje