Rolf Lassgård om att bli mamma

Posted on 2010/12/14

0


Jag sitter på en bänk i Berzelii park bredvid en stor tant. Tanten är egentligen en man som heter Rolf, men när han mjukt lutar sig fram mot mig med korsade ben och tusen skrattrynkor i ögonvrån spelar det ingen roll att han är klädd i jeans, har basröst och skäggstubb; Rolf Lassgård blir Edna Turnblad, mamman i kultförklarade musikalen Hairspray.
Publicerat i QX september 2009

Hairspray utspelar sig i 60-talets Baltimore, där överviktiga Tracy drömmer om att vara med i ett dansprogram på TV. Centrala teman är rasmotsättningar och skönhetsideal, och i rollen som Tracys överviktiga mamma Edna, som i John Waters film från 1988 spelades av dragdrottningen Divine, har Rolf Lassgård fått släppa fram sina mjukaste sidor.

– I repet suddas gränserna ut. Jag tar ju med mig Edna ut på stan vare sig jag vill eller inte. Man går på café och ska beställa en panini, så kommer hon fram med ett ”tack, kära du”.

I morse fick Rolf en kram och ett ”hej, mamma” av Jessica Heribertsson som spelar dottern Tracy. Första gången de möttes var på Arlanda i april, på väg till London för att se en West End- uppsättning av musikalen de båda skulle medverka i. Jessica minns hur hon, smått starstruck, pratade och pratade och pratade, och att Rolf lugnt satt och lyssnade. ”Som en riktig mamma”.

– Han är precis så som man hoppas att han ska vara, säger Jessica Heribertsson.

Sedan dess har deras relation vuxit och värmts genom leken med karaktärerna.

Rolf skrockar.

– Det är kanske konstigt, men jag blir snabbt jäkligt kompis med tjejerna när man repar något nytt.

Sedan tidigare har han en diger lista av ömsinta, sårbara män som han trots sin bullriga storlek gestaltat perfekt. Han förklarar att det gäller att hitta svagheten som finns hos varje människa. Med Edna Turnblad blir det lättare. Kvinnodräkten, peruken och klackskorna lägger känslorna närmare ytan och mjukar upp rörelsemönstret.

– Då är utmaningen istället att inte backa för mycket utan våga ta plats. Edna är en snäll och blyg mamma, men också en bastant tvätterska. När man spelar en mansroll är det lättare att bre ut sig. Fast nu kanske vi fastnar i schabloner…

Han vickar lite på foten. Idag är de klädda i svarta skinnsandaler för att vila lederna. Annars har Rolf Lassgård nitiskt gått runt i Edna Turnblads klackar, även när kvinnorna i ensemblen tagit av sig sina. På lediga stunder har han synts stryka runt på repetitionerna för att ta in än mer av sång och dans.

– Jag lär mig genom att se på andra, så jag försöker se så mycket som möjligt. Allt är så härligt nytt. Man är som Bambi på hal is, men det är bara kul.

När den forne hockeybacken berättar om hur han fuskar sig igenom att steppa och sjunga samtidigt har jag svårt att inte le och tänka på hur hockeykillarna stapplade runt i otakt på högstadiegympans danspass. Just hockeyn är annars en av Rolf Lassgårds stora passioner. Inför höstens säsong var han uppe i hemstaden Gävle för att peppa killarna inför säsongen.

– Jag liknade deras utmaning, att ta sig till slutspel, med min utmaning att spela kvinna. Jag sade att jag skulle göra mitt jobb så bra att de inte skulle våga släppa in mig i omklädningsrummet igen och att de skulle jobba lika hårt med sin uppgift. De bara skrattade.

Skulle du kunna gå klädd som Edna hemma i Gävle?
– Mja, kanske som experiment, men jag är väl inte så pigg på att gå i klackar på asfalt. Det är ju ett ännu hårdare underlag.

Han tystnar. Väntar. Han gör ofta så.

– Snart kommer du att fråga hur min fru känner inför det här. Jag tror inte att det är någon fara, däremot kanske min son tycker att det är konstigt att pappa går omkring hemma som en tant.

Han skrockar ett nöjt ”hä!”, pillar in en general portion under läppen och kisar mot solen. Jag frågar hur han arbetar fram känslorna för Ednas tafatte make, som i det här fallet spelas av Morgan Alling. Svaret är enkelt: på samma sätt som varje gång man spelar förälskad i någon.

– Vi har lekt fram mycket genom deras duett.

You’re timeless to me?
– Precis, eller Du är den du är som den heter på svenska. Det är väldigt fint hur den här smala lille mannen och den 150 kilo tunga kvinnan älskar varandra trots alla skavanker. De har säkert varit gifta i 25 år, men känslorna finns fortfarande kvar.

Du låter nästan lite kär i Edna själv…
– Ja, men det är väl klart att jag är lite kär i Edna! Jag kämpar som en gud för att det ska gå bra för henne.

Rolf knyter näven.

– Jag skiter väl egentligen i mig själv, jag vill bara att denna storväxta lägst stående kvinna ska få sin upprät- telse.

Han vänder sitt stora ansikte mot mig och glittrar.

Vet du hur söt du är nu?
– Du ser! Hon smittar av sig!

När Rolf går tillbaks mot Chinateatern för att äta tänker jag på det Jessica Heribertsson sagt: Rolf Lassgård är precis som man vill och hoppas att Rolf Lassgård ska vara.
Utanför ingången stannar han till och ser på ansiktet som ler mot honom från Hairsprayaffischen.

– Det är otroligt hur lite som krävs, säger han halvt för sig själv. Det enda de gjort är att sätta på mig en peruk, lösfransar och lite läppstift. Och man ser ju som en tant.

