”Det var en bög, en turk och Big Brother-Kitty”

Posted on 2010/12/17

0


På Lucia blir han instängd utan mat i ett glashus mitt i Malmö. I sex dagar ska han sända radio och tv dygnet runt till förmån för flyktingar. Mats Bax har träffat P3-bögen Henrik Torehammar.

Musikhjälpen heter projektet som anordnas av Sveriges Radio och Sveriges Television. Idén är holländsk och går ut på att lyssnare önskar musik i utbyte mot en donation till välgörande ändamål. I år går pengarna till världens 67 miljoner flyktingar.

Programmet leds av tre unga medieprofiler som under en vecka stängs in i ett 75 kvadratmeter stort glashus på Gustav Adolfs Torg i Malmö. Henrik Torehammar får sällskap av Esan Noroozi från P3:s ”Din Gata” och Kitty Jutbring.

– Det låter som en modern Bellmanhistoria, säger Henrik Torehammar. ”Det var en bög, en turk och Big Brother-Kitty som var instängda i en glasburk.” Det ska bli roligt.

Idag har Henrik stängt in sig på sitt skabbiga hotellrum i New York. Klockan är tolv men Henrik har inte riktigt vaknat än. Semester. I handen har han en tvålitersflaska knallröd, supersöt, Hawaiian Punch.

– Det är bara tjocka amerikanska barn som dricker det här egentligen, säger han och skrattar. Och så jag då.

Han låter som en östgöte men är från Kristinehamn i Värmland, med en röst som hört ofta i P3 under de två veckor Henrik bevakat det amerikanska presidentvalet.

Du har haft i uppgift att förklara valet, på ett lätt sätt. Vad är det intressanta med politik?
– Politik är Hollywood för fula. Makt är sexigt! Obama är visserligen en Steve Urkel men jag skulle döda för att få ligga med hans stabschef Rahm Emanuel. Världens sexigaste silverräv!

Som barn var Henrik besatt av adel och kungligheter. Han läste Svensk Damtidning för att få reda på det senaste. Hans syster mobbade honom. ”Man ska läsa Okej!”

– Men det var ju så roligt! Kungar och fantasy! Barnet inom mig tycker fortfarande att medeltidsveckan i Visby 1991 är det största jag har upplevt.

Henrik Torehammar blev aldrig kung. Han blev aktiv folkpartist. Sedan statsvetare och journalist och programledare i radio. Tillsammans med pojkvännen Johan Hilton ledde han Kvällspasset i P3. De pratade ofta och öppet om sitt förhållande. Hur de var ”slaves under the cock” som Henrik uttrycker det.

– Alla tyckte inte om det. Jag hittade en tråd på forumet Flashback: ”Radioprogramledare du hatar”. Jag toppade ett par av listorna. ”Riksfjolla” var det snällaste de skrev. En kille ville snitta sig i handlederna varje gång han hörde min röst. Men vad ska man göra…

När Henrik kommer hem från sin semester är det en månad kvar tills Musikhjälpen börjar.

– Det kan bli lite pinsamt för jag gillar riktigt dålig musik. Just nu går jag och nynnar på ”My name is Tallulah” från barnmusikalen Bugsy Mallone. Jag hoppas att QX läsare önskar så mycket bögig powerpop som möjligt, som ”I promise myself” med Nick Kamen.

Programmet sänds i TV också, hur känns det?
– Det är nytt för mig… jag kommer ju inte kunna göra allt jag brukar göra i studion.

… vad brukar du göra i studion?

– Haha, nu lät det där värre än vad det är. I radio kan jag se ut hursomhelst och dansa och bete mig jobbigt under låtarna. Konditionen är inte den bästa, så ibland är jag andfådd när jag ska prata. Det är säkert svinjobbigt för lyssnaren att ha en bög flåsande i örat. ”Ni … hör- de… Katy Perry med… I… kissed a girl.”

Vilken gäst skulle du helst ha i studion under Musikhjälpen?

– Vanliga människor och höra deras historia. Eller någon riktigt enorm personlighet som visar sitt stöd för en god sak, typ Madonna. Eller Britney Spears vore roligt, just eftersom hon lär missuppfatta hela grejen. ”Yeah, it’s horrible for refugees having to leave their homes. I should know, I’ve been on tour a lot…”

Kommer ni att bilda pakter som i alla andra dokusåpor?

– Ja, jag funderar på hur det kommer utveckla sig. Vi känner ju inte varandra. Storstadsborna mot lantisen? Eller en klassisk tjejerna mot killarna? Eller kommer jag och Kitty enas mot Esan för att vi båda gillar kuk? Det blir spännande att se.

Namn: Henrik Torehammar Ålder: 28 Bor: Göteborg Förhållande: Pojkvännen
Johan Hilton

Populärkulturnörden Henrik Torehammars bästa…
Serie: The Wire Bok: The Emperor’s Children Film: Heathers

Posted in: Kultur & Nöje