Albin Flinkas: ”Jag ÄR ju fan Bellman”

Posted on 2010/12/17

0


Vad har Tom Hanks, Harvey Milk och Gustaf Skarsgård gemensamt? De har alla fått frågan ”hur är det att spela bög?”. För huvudrollsinnehavaren i nya rockmusikalen The Life of Bellman är det tvärt om.

– Jag har mest fått spela bögar, barn, lobotomerad påfågel, diverse asexuella prinsar… på något sätt är det extra roligt att få spela en person som inte direkt kopplas ihop med någon av de egenskaperna, säger Albin Flinkas.

Inte för att nationalskalden, playern och ärkefyllot Carl Michael Bellman på något sätt var någon vaniljkille. I sommarens nytolkning är han en up-and-coming rockmusiker och går klädd som ett slags Jack Sparrow – i boots, skinnbrallor, sjalar och pärlhalsband. Och tjockt med kajal.

– Hade Bellman levt idag hade han säkert fått någon bokstavsdiagnos. Han är full av hoppighet och energi, en magisk skaparkraft som hela tiden spiller över. Jag kan känna igen mig i den problematiken med bokstavskombinationer, säger Albin Flinkas.

Varför får du så sällan spela straight?
– Alla har väl rätt snäva idéer om vilka som ska spela vilka roller. Jag är homosexuell och är gift med en man sedan åtta år tillbaka, vilket gör att producenterna ofta inte orkar tänka ett steg till.

Petra Hultgren spelar Ulla Winblad, Bellmans drömkvinna och musa. Har det varit svårt att tända till på henne?
– Nej, inte det minsta. Jag har väldigt lätt att attraheras av vem som helst, när som helst. Man vill ju vara ihop… Och Petra är fantastisk på så många fler sätt än att hon är slående vacker.

Albin Flinkas öser beröm över sina kollegor. Själv har han en bakgrund på Adolf Fredriks musikskola och känner främst till Bellman genom fyrstämmig körsång. När man ringer till honom spelas Sarah Dawn Finers ”Moving on” medan tutet går.
Kort sagt är Albin Flinkas ingen rocker Därför är han särskilt tacksam att ha Janne Åström vid sin sida, i rollen som Movitz.

– Han har en blytung röst! Den är perfekt nu när sångerna trycks och matas fram istället för att… skutta och lalla. Janne är rock personifierad, vi andra kan bara glatt åka med på det tåget upp mot rockgudomliga höjder! … så har jag tänkt mig i alla fall.

Även Jesper Sahlén och Andreas Wilson från filmen Ondskan finns med i rollistan. De har repat tillsammans i en månad och kommit så långt de kan i en replokal. Nästa vecka bär det av till de gröna ängar och porlande bäckar som omger den nybyggda friluftsteatern vid Ulriksdals slott.

– Då ska magin falla på plats och texterna giftas samman med den underbara slottsmiljön, säger Albin Flinkas.

Handen på hjärtat – kan Jesper och Andreas sjunga?
– Haha, Jesper har den turen att han inte behöver. Men Andreas sjunger grymt bra! Jag vet inte hur han dansar än dock… Men han är en renässansmänniska, den mannen. Han kan allt!

Andreas Wilson har i The Life of Bellman kastat av sig Erik Pontis offerkofta och bli-
vit alltigenom ond.

– Han är historiens onda motor. Som Scar i Lejonkungen, förklarar Albin Flinkas

Namnet Life of Bellman är en pastisch på Monty Pythons klassiker Life of Brian. Får vi några garv också?
– Det är ju utomhusteater, så det finns en ton av folklustspel. En musikdramatisk komedi, där publiken både kan skratta och gråta. Äsch, det blir så jävla klyschigt när man säger så, men det är ju just därför man sätter upp pjäser.

Vem skulle spela rollen som Bellman, om det inte var du?
– Nej, den tanken kan jag inte ens tänka. Jag ÄR ju fan Bellman.

Posted in: Kultur & Nöje