Du kommer ihåg, eller hur bög?

Posted on 2010/12/17

0


Svennebanan, klapp, klapp! Hur ytlig sommarplågan om svenskar på charter än må vara så är mannen bakom djup. Mats Bax pratar med Promoe om homofoba rappare och varför han ändrat sig om att spela på Pride.
Publicerat i QX juli 2009

När Mårten Edh började spotta rim under det tidiga 90-talet var han jävligt arg. Förbannad hela tiden. Texter om kärlek, dödsångest och annat sentimentalt skräp var otänkbart.
Sedan dess har Västeråssonen, som under namnet Promor burit fanan för svensk hiphop i över tio år, grubblat, spänt av och fått lite mer skägg och hår.

– Jag kan nog tycka att lite av det vi gjorde då var omoget, säger han över telefon från hemmet utanför Österlen.

I Looptroop-låten ”Long Arm of the Law” från 2000 slänger du in raden ”du kommer ihåg, eller hur, bög?” Är det något du skulle kunna skriva idag också?
– Jag använder ju en sampling från den låten på introt till nya skivan, men då klipper vi precis innan ”bög”. Jag skulle inte skriva så idag. Fast det där missuppfattas en del också. Vi kallade varandra för bög i kompiskretsen. Det var inte menat som något negativt.

Arga hiphoppare som kallar varandra för bög på ett kärleksfullt sätt?
– Ja, vi var väl unga och osäkra på allt det här med sexuell läggning. Först använde vi det ju som skällsord, men sen använde vi det om varandra. ”Bög”, ”schlook” – vetefan vad det betydde – eler kombinationen ”bögschlook”. Vi behövde väl avdramatisera ordet. Fattar inte varför bara, eftersom ingen av oss är homosexuell… Jäkligt märkligt.

Särskilt eftersom hiphop och framförallt reggae är rätt… straight.
– Ja, och jävligt macho. Ingen av oss var homofob, men det finns alldeles för mycket machoattityd i hiphopvärlden.

Promoe beskriver hiphop som en tävling där det hela tiden gäller att vara bäst på att rappa, dj:a, måla graffiti eller breakdansa – hiphoppens fyra element. Allt som inte är macho ses som en svaghet. Således är ”gay rapper” en av genrens värsta förolämpningar. Framförallt i USA.

– En jävligt tröttsam grej, men den påverkar mig inte lika mycket idag som förut. Förut levde jag hiphop som om det var en religion. De fyra elementen var allt! Jag har släppt det nu. Då kan man börja tänka större även i andra sammanhang. Hiphop är inte så viktigt.

På sistone har dock en ny subkultur av hip hop vuxit fram, löst kallad ”homo hop”, vuxit fram med bland andra Sverigeaktuella Yo Majesty!, God-Des and She och Q-Boy. Även mainstreamrappare som Kanye West och Common har ändå mer eller mindre tagit avstånd från homofobi.

Du har själv arbetat med svenska Mapei som kallar sig queer och har uppträtt på Uppsala Pride. Vad betyder det att hiphoppare förekommer i såna sammanhang?
– Det är bra att det kommer nya ansikten som ger nya bilder av vad hiphop är och kan vara. Mapei har stort inflytande. Synd att jag inte kommer på fler som hon bara… Svensk reggae mer öppen, särskilt jämfört med jamaicansk reggae. Ett band som Svenska Akademien skulle aldrig skriva en låt som Capletons ”Boom, bye, bye” till exempel. Snarare tvärt om.

Du och Looptroop Rockers fick för några år sedan frågan om att spela på Stockholm Pride. Ni tackade nej. Varför?
– Hehe, jag vet inte om det var att vi inte hade tid eller om vi trodde att det inte skulle passa oss. Om det var det sistnämnda så var det en missberäkning. Jag tror absolut att vi skulle funka på Pride.

Har du många gayfans?
– Ingen aning. Jag kan tänka mig att folk som är gay automatiskt tar avstånd från hiphop, just eftersom det kan verka som en homofientlig genre. Vem vill få skit kastat på sig hela tiden? Men jag hoppas att både jag och Looptroop representerar något annat.

En polare till mig kom ut väldigt sent, just eftersom han, som du säger ”levde hiphop”. Då var det många som sa att ”fan, du är inte bög – du är ju graffare”. Hur skulle du reagera om någon av dina polare kom ut?
– Inga problem. Jag tror inte att det skulle vara så farligt att komma ut. Men vad vet jag, jag lever inte i den verkligheten att jag behövt göra det. Det är säkert skitsvårt.

Posted in: Kultur & Nöje