Living la vida locash

Posted on 2010/12/18

0


Kakan Hermansson är en 27-årig lesbisk keramiknörd från Lund som gillar smutsig hip-hop och punk. I höst spelar hon en slackerversion av sig själv som försöker glida genom stockholmslivet på minsta möjliga peng i andra säsongen av ZTV:s Locash.
Publicerad i QX Oktober 2008

Du kallar dig också Kakan, som din karaktär. Spelar du dig själv?
– Njae, vi är rätt lika, men ändå olika. Båda är lesbiska och rätt buttra, även om det blir mer extremt i hennes fall. Däremot är jag ingen slacker. Jag är väldigt politiskt korrekt, har tre jobb och pluggar konst. Men när vi spelar in 14 timmar per dag, åtta dagar i sträck så blir jag ju tillslut Locash-Kakan.

Vad är grejen med Locash?
– Serien är rolig och avslappnad och visar att inte alla passar in i mallar och könsroller. Jag är väldigt bossig och tar stor plats, medan min polare Tobbe är väldigt tillbakadragen och nästan verkar vara lite tappad ibland. Vi har ett genustänk och tar upp feminism, men på ett subtilt sätt. Jag tror att folk är rätt trötta på pekpinnar.

Ett avsnitt från säsong ett handlar om att Kakan har kärleksproblem och skäller ut Tobbe för att han skrämmer bort alla tjejer för henne.

– Men att jag är lesbisk är ingen grej i serien. Eller, vi gör väl en grej av att det inte är en grej. Jag gillar tjejer, Tobbe gillar tjejer… fast Tobbe gillar nog mest fotboll. Locash handlar inte om våra sexualiteter utan om vad vi gör.

Hur definierar du dig själv?
– Som lesbisk kvinna. Det känns så jävla förlegat att dela in människor i olika typer, som om en viss läggning är och ser ut på ett visst sätt. Det gäller inte bara homosexuella. Men jag säger gärna att jag är lesbisk, eftersom flator annars är rätt osynliggjorda i samhället.

Vad finns det för fysiskt utrymme för flator? Vart går du ut till exempel?
– Förut gick jag på Häcktet eller sjöng karaoke i Gubbängen. Nu blir det mer Trädgården eller Berns. Men skriv inte det! Jag är ingen Berns-tjej, men jag gillar att dansa till hip-hop.

Vad har du fått för reaktioner på Locash?
– Många tjejer har sagt att de gillar programmet. De har inte varit flator som jag med dreads och piercings, utan typ straighta 20-åringar som sett programmet med sin pojkvän. Det känns kul att nå en oväntad publik. Annars riktar vi oss mest till attitydkids i högstadiet och på gymnasiet.

Vad händer i säsong två?
– Mycket! Vi åker på semester till landet och blir nästan lite olagliga ibland. Avsnitten är längre och mycket intensivare och i slutet så har vi en riktigt fet releasefest för en låt som Tobbe och Kakan framför

Vad har varit roligast under inspelningarna?
– Att få dampa loss och göra saker jag alltid drömt om, men aldrig fått göra. Typ dricka 300 burkar energidryck och se vad som händer.

Posted in: Kultur & Nöje