Historiskt homogifte bland molnen

Posted on 2010/12/19

0


Detta bildspel kräver JavaScript.


”Jag svävar som på små moln” är en vanlig klyscha bland förälskade par. Mats Bax följde med fyra människor som verkligen vet vad det betyder när de gifte sig 7000 meter över Borlänge.
Urpsrungligen i QX januari 2011

Två män ser djupt in i varandras ögon, håller varandras händer, kläd- da helt i vitt. De har rest en lång väg för att komma hit, och ska just lova varandra evig kärlek:

– Jag tar dig, Alex, att bli min make. Ditt hjärta och skönhet inspirerar mig att vara den bästa människa jag någonsin kan bli och för detta kan jag inte tacka dig nog. Jag lovar att…

SPRAK!

– Ladies and gentlemen this is your captain speaking…

Ja, den som gifter sig i ett flygplan får räkna med lite turbulens. Men tillslut kunde Aleksandar Mijatovic och Shantu Bhattacharjee från Tyskland byta ringar, skära tårta och till och med klämma in en vals mellan stolsraderna på flight SK903 från Stockholm till New York. Den 6 december 2010 blev således ett historiskt datum, då inte bara ett, utan två, samkönade par gifte sig i luften – för första gången i historien.

Det hela skedde inför en handfull vänner och journalister, 7000 meter över Borlänge. Fröet till regnbågsbröllopet bland molnen såddes i somras på Stockholms gator. Där gick Anders Lindström, PR ansvarig på SAS, på en arg promenad efter ett bråk med sin dåvarande pojkvän. Stockholm var fulkomligt tapetserat med affischer om det kungliga bröllopet; glada ansikten med stora, leende hakor. Det var då Anders Lindström fick idén.

– Varför inte ordna ett samkönat bröllop i luften?Vi på SAS har länge legat långt efter våra konkurrenter vad gäller att rikta oss till hbt-personer och med tanke på att det nu är lagligt för hbt-personer att gifta sig så är de ju perfekt, säger Anders Lindström.

Han bollade sin idé med SAS ledning och fick full backning. Den 1 septembersläpptes frågan lös på SAS-anställdas Facebook-sidor och Twitter världen över: vilka vill vara det första samkönade paret att gifta sig i luften? Gensvaret blev långt över förväntan: över 300 anmälda par och över 450 000 röster.

– Det är den mest lyckade kampanjen i SAS-historia. Totalt räknar vi med att den nått 120 miljoner människor världen över, säger Anders Lindström.

Christina Guggenberger från Stockholm Visitors board var med på bröl- lopsflighten.

– Anders borde få något slags pris för det han gör för hbt-communityt, inte bara i Sverige utan i hela världen. Hela det här projektet är hans idé.

Alex och Shantu vann tävlingen med 81 000 röster efter att nästan ha jobbat heltid med att ragga röster genom Youtube-filmer. Men SAS lät även viga tvåorna, Ewa Tomaszewicz och Gosia Rawinska från Polen där kampanjen fått ett stort genomslag med 37 anmälda par. Polen erkänner ännu inte samkönat äktenskap, så giftermålet var bara symboliskt, men Ewa och Gosia var trots det överlyckliga.

– För mig är det här oerhört stort. Varje gång jag ser Ewa vet jag att jag vill göra allt jag kan för att leva med henne resten av mitt liv.

Paret har fått stort stöd från det polska folket och var ett av de få polska par som gick ut i tv med att de var med i tävlingen.

– Många är fortfarande rädda att synas eftersom homosexualitet fortfarande är rätt … osynligt i Polen. Gosia var en av de första offentliga flatorna i landet, så det var inget problem för oss att vara öppna, säger Ewa.

Ni kom tvåa i tävlingen trots 70 000 röster och skulle först inte få åka. Vad tänkte du då?
– Vi var ändå nöjda. För oss har det aldrig handlat om champagne och tårta, utan om en mänsklig rättighet att älska vem man vill, och det budskapet har vi nått ut med. Men jag är oerhört glad över att få uppleva det här, du har ju sett hur mycket jag gråtit. Jag hoppas att alla hemma en dag ska ha samma möjlighet.

Ni är inte gifta när ni kommer hem, hur känns det?
– Sant, hemma förändras ingenting för oss, men förhoppningsvis har vi fått politikerna att se att man inte behöver förlora röster på att driva hbt-frågor. Det polska folket har verkligen stöttat oss.

För Alex och Shantu återstår bara att fylla i några papper hemma i Tyskland för att vara gifta även där. När det är gjort ska de festa i ett år.

– De var ju så många som ville komma som inte fick plats på planet. Men vi har inget att vara ledsna för. Det här blir en fan- tastisk historia att berätta för barnbarnen.

Posted in: Reportage