Hur ska hon va, yo?

Posted on 2010/12/19

0


I början av 200-talet rappade Melinda Wrede om hur män skulle vara. Nu, sju år senare, är hon tillbaks med ny platta, nytt sound – och en fästmö.

”Vad vill vi ha, yo? Vi vill ha kärlek och respekt, nån som vet hur man gör när ljuset är släckt.” Så börjar refrängen på låten ”Relationsteorin” som i början av 2000-talet gjorde ett kaxigt, blont yrväder från Hägersten till Melinda Wrede med hela svenska folket.

Idag sitter hon i ett kalt, vitmålat konferensrum i Münchenbryggeriets källare, där MTG-koncernens alla fejor finns samlade: I rummet bredvid sitter Lars Adaktusson och hans frisyr; landskapet av datorskärmar utanför sitter Melindas nyblivne kollega Mogge Sseruwagi med ett par hörlurar och knackar takten i bordet med en penna.

Melinda Wrede är aktuell som programledare på Z-TV och med nya skivan Lögner efter läggdags. Men skriver man för QX så gör man:

Hur kom du på att du gillade tjejer?
– Det var när jag spelade in min andra platta, som sen aldrig blev av. Jag stod i studion med en tjej och började plötsligt undra om hon var bi. Där någonstans började jag leka med tanken.

Hur träffade du din fästmö?
– Jag såg henne på dansgolvet på Connection. Jag är en sån som glor väldigt mycket, hon brukar sparka på mig för det på tunnelbanan. Hon märkte att jag stirrade och började prata. Vi glömde byta nummer, men hon kollade upp mig på Eniro. Jag var nyseparerad då, så det numret gick till mitt ex…

Aj…
– Ja, så det var ingen hit. Men vi sprang på varandra några veckor senare, och… sen blev vi ihop.

Är det henne du sjunger om i nya singeln ”Säg att du älskar mig”?
– Nej, den handlar om ett förhållande jag hade med en kille när jag var 19. Just den refrängen är lite speciell. Jag hittade en dikt som jag skrev då – jag har så många texter liggande – och kom ihåg den där känslan jag hade. Att bara få höra de där orden för att det är skönt… ”Säg att du älskar mig, fast det inte är sant…” Så jag gjorde en låt av det.

Soundet är mognare och mer ödmjukt än på din förra skiva.
– Ja, det vore ju hemskt om inget hänt på sju år, haha. På förra skivan (Femme Fatale) handlade det mycket om att sätta taggarna utåt och visa att tjejer också kan rappa. Men ser jag tillbaks så var jag rätt osäker och ängslig då. Jag har ett mycket bättre självförtroende nu.

Du har varit mer delaktig den här gången.
– Ja, förut fick jag färdiga beats som jag bara rappade på. Nu har jag varit med mer i själva processen och kommit med egna förslag som Oscar (Söderberg) och Mackan (Marcus Svanberg) sen utvecklat. Det har varit tusen gånger roligare. Om man skulle se tillbaks på alla låtar jag spelat in under de här sju åren skulle man nog se en ganska häftig utveckling.

Första singeln heter ”Det är slut”. Varför just den?
– Jag tror folk känner igen mig i texten, även om det kanske är mer humor nu. Det tar sju år mellan singlarna, men en liten röd tråd har jag i alla fall. (skrattar)

2006 blev Melinda Wrede klar med Dramatiska institutets radioproducentutbildning. Efter det har hon arbetat på Sveriges Radio och är nu aktuell som programledare i ZTV:s ”ZTV presenterar”.

Vad händer härnäst?
– Jag kör på med SR Metropol till i mars, och här på ZTV tills slutet på maj. Sen har singeln precis börjat rulla på radio, så vi får se hur det går. Till hösten är det helt blankt, då har jag ingen aning.

Känns det läskigt att inte veta vart du är på väg?
– Inte längre.

Namn: Melinda Wrede Ålder: 31 i mars Familj: Mamma, pappa, en
bror… Plastsyskonen behöver vi väl inte dra? Förhållande: Förlovad i snart två år Aktuell: Som programledare på ZTV och med nya skivan ”Lögner efter läggdags”.

Posted in: Kultur & Nöje