Kuhnke blir kultförklarad transdiva

Posted on 2010/12/19

0


Den 31 juli intar den trasiga transsexuella rockdivan Hedwig och hennes band The Angry Inch Stockholms stadsteater. Det är första gången som John Cameron Mitchells kultklassiker sätts upp på svenska. Rollen som Hedwig spelas av heterosexuelle Johannes Bah Kuhnke.

– Journalister frågar ofta hur jag förbereder mig inför att spela transsexuell. Men jag spelar ju inte fram vad en människa gör i sängen utan en hel person med historia, mål, mening och drömmar. Ingen har någonsin frågat om hur det är att spela en heterosexuell roll, säger Johannes Bah Kuhnke.

Rockmusikalen ”Hedwig and The Angry Inch” är historien om den östtyske pojken Hans som drömmer om ett liv i Amerika. Hans biljett dit är att genomgå en könsoperation och följa med som hustru till amerikanske soldaten Luther. Men operationen går fel. Hans fastnar i gränslandet mellan man och kvinna med endast en arg tum kött som minne av sin mandom.

Väl i USA lämnar Luther honom för en annan man. Det är då, genom låten ”Wig in a box”, som Hans bestämmer sig för att bli rockikonen Hedwig. Johannes Bah Kuhnke beskriver det som musikalens starkaste scen.

– Många gifter sig i hopp om en bättre tillvaror på andra sidan Atlanten och vaknar upp, liksom Hans, som besvikna spillror i en trailerpark, säger han. Det är fantastiskt hur denna trasiga människa vars liv rasat ihop bygger upp sig själv till den underbara kvinna som Hedwig är.

Vad gör Hedwig underbar?
– Hon är djupt dubbelbottnad. En kämpande diva som är rolig och rå, men med en otrolig svärta.

Hedwig är kult i vissa kretsar. Är du inte nervös att göra ”fel”?
– Min glädje över att få gestalta henne har liksom överspeglat det. Men nu har jag fått frågan av så många journalister att nervositeten snart börjar komma.

Det här är din första musikal. Varför just Hedwig?
– Jag såg filmen för länge sedan och fastnade för den. Därefter såg jag den som teaterföreställning i Brighton. Då fick jag ju motivationen att göra bättre själv, haha. När Farnaz Arbabi (regissören) ringde och frågade om jag ville göra en musikal var jag jäkligt tveksam. När jag fick höra att det var Hedwig sade jag ja direkt.

Då du spelade braten Noppe i Djungelboken i fjol var du mycket på Stureplan för att hitta karaktären. Var har du hittat din Hedwig?
– Grunden ligger alltid i att studera manus noga och förstå vad karaktären vill. Sen har jag kryddat henne med tips från dragdrottningarna Tollie & Dolores och den fantastiska filmen ”Paris is burning” om gayrörelsens kamp i New York på 80-talet. Ett tag försökte jag ge henne en tysk accent, en bit av mig själv eftersom jag är halvtysk, men det lade jag snabbt ner.

Hedwigs Farrah Fawcett-peruk har blivit hennes trademark. Hur är det att dra på sig den?
– Grymt! Jag älskar att sitta i sminket och göras vacker. Det är där man växer in i en sån här roll.

Vad har varit roligast med att göra Hedwig?
– Jag älskar hur hon använder humorn som vapen och så känner man hennes smärta skina igenom bakom ytan. Det är underbart att få vara bitchig. Och såklart alla fantastiska kvinnokläder. Jag kan bli så deppig av att handla på herravdelningen där allt är grått och brunt. Herregud vad tråkigt! Jag brukar faktiskt köpa tjejkläder ibland.

Jag läste att du ligger i intensiv högklacksträning inför premiären…
– Ja, jag försöker hitta något svårt och utmanande med varje roll. I Figaros bröllop skulle jag skrika, dregla och spotta ut varje replik och vara konstant kåt i två och en halv timme. Nu ska jag dansa i 12 cm klackar. Jag får proffshjälp av min påklädare Johan Björk, som fick sitt första par klackskor av sin mamma då han var nio. Men det känns ändå som att jag står i en rutschkana och alla mina 80 kilo pressar ner tårna i en liten, liten strut. Vi får se hur det går.

På tal om utmaningar: blir det fler musikaler framöver?
– Ja. Först Cabaret och sedan spelar jag D’Artagnan i De tre musketörerna. Då blir det ännu mer långt hår och klackar, haha.

Varför ska jag se Hedwig and the Angry Inch?
– Det är en fantastisk historia om kärlek och längtan efter att bli accepterad. Och så är det grymt bra musik.

Posted in: Kultur & Nöje