Lesbisk, artist och pingstvän

Posted on 2010/12/19

0


Musiken har hjälpt Sara Em igenom tio år av livskris. Som 17-årig pingstvän insåg hon att hon var homosexuell och kände då att hon inte passade in i kyrkan. Nu har hon landat i sig själv och blivit stöd för andra som går igenom samma sak.
Ursrprungligen i QX

– Det känns helt makalöst när människor hör av sig och säger att de blivit hjälpta av min musik. Det är ju den största komplimang man kan få, säger hon.

Sara Em, eller Malmberg som hon heter, håller just på att spela in en skiva som förväntas vara klar till sommaren. Första singeln ”Include me” har hon redan framfört i TV4:s Nyhetsmorgon. Idag har hon just varit i studion och lagt sången på nyskrivna ”Fighting For You”, som blir hennes andra singel.

– Egentligen tänkte vi ta en annan låt, men den här känns så väldigt rätt.

Vad handlar den om?
– Det är svårt att säga. Första textraden som bara dök upp i huvudet var ”I am fighting for you, hang on, hang on – be the one who loves you when you don’t.” Så den handlar väl om… nu blir jag väldigt klyschig, men om hur vi människor bär varandra. Det känns som en stark fortsättning på ”Include me”.

Den låten beskriver Sara som en bön om att få bli inkluderad, att riva murarna mellan människor. Det är en låt som vuxit fram och den beskriver hennes känsla av att vara utanför och annorlunda. Vi tar det från början:

När Sara först insåg att hon var homosexuell kastades hennes liv omkull. Hon hade alltid fått höra att homosexualitet var en synd och tyckte så själv också.

– Det jobbigaste var att erkänna det för sig själv.

Sara hade svårt att acceptera sig själv och stängde ute mycket av det som alltid stått henne närmast. Hon hoppade av skolan. Familjen fick inte hjälpa sin dotter och syster, som inte kunde berätta för dem vad som var fel, då hon knappt kunde berätta det för sig själv.
Hon bröt helt med församlingen i Filadelfiakyrkan, hennes ”andliga hem”, där hon haft en plats sedan barnsben. Sara kände sig utestängd. Hon kunde inte få ihop hur Gud kunde fördöma kärlek.

– Jag kände att om Gud stänger dörren för homosexuella vill jag inte ha något med honom att göra längre, säger hon.

När accepterade du din läggning?
– I 20-årsåldern, efter att jag läst ”Stjärnor utan svindel” av Louise Boije af Gennäs. Då kände jag att ”näe… nu är jag så här, och så är det med det”. Sen lyssnade jag mycket på Tori Amos skiva ”From the Choir Girl Hotel”. Det var min ”komma ut”-skiva.

I sin krisperiod började hon skriva egna texter för att kanalisera sina tankar och känslor. Så småningom började hon sätta melodi på dem.

– Jag fick en sådan aha-upplevelse, att man kunde använda både text och melodi för att uttrycka något så starkt.

Men hon skrev mest i moll. Några år senare började hon även sjunga i en gospelkör tillsammans med sina systrar. På så sätt ledde musiken henne tillbaks till kyrkan och Gud.

– Men det var en process. Det tog ju typ 10 år för mig att landa i mig själv som kristen och homosexuell. Det är först nu jag känner att Gud älskar mig med min homosexualitet och inte trots min homosexualitet.

Processen resulterade i ”Include me” och Sara Em bestämde sig för att satsa på musiken. Det gick inte som planerat, så hon började studera istället, med mål att bli polis. Men så kom ett brev som väckte lusten igen.

– Det var från ett par som arbetade för en kristen organisation i Schweiz. Mannen i förhållandet hade genomgått ett könsbyte, och bara det är ju en svår grej i sig. Att göra det i en kristen miljö är ännu svårare. Min syster hade skickat ”Include me” till dem, och de skrev hur mycket låten hjälpt dem och att de ville köpa skivan. Och den fanns ju inte än. Där tändes glöden igen.

Är det lite det om ”Fighting For You” handlar om? Du stärker dem och de stärker dig?
– Ja, precis! Den är lite gladare än Include me som är väldigt melankolisk. Det har nog att göra med var jag är i livet just nu.

Vad fick du för reaktioner när du kom ut?
– Min familj var lättad att det inte var något värre – jag hade ju mått så dåligt i nästan fem år. Församlingen har jag inte kommit ut för förrän nu, men jag är fortfarande välkommen. Mina närmaste har ju vetat, och tagit det bra. Det är nog lättare att fördöma något man inte känner till. Jag kan ju berätta min historia, att jag inte har valt min läggning, utan att jag helt enkelt är såhär. Då blir det inte längre begreppet homosexualitet man behöver ta ställning till, utan en människa. Mig. Sara.

Sara Christina Malmberg
Bor: Kungsholmen Ålder: 30 Civilstånd: Singel. Familj: Mamma, pappa, tvåsystrar Övrigt: Pingstvän, medlem i Filadelfiakyrkan Stockholm Aktuell: Som artisten Sara Em, som släpper sin andra singel i april Mer info: http://www.saraem.com

