Som Bambi på höga klackar

Posted on 2010/12/19

0


White men can’t jump brukar det heta i basketvärlden. Frågar du Jardel Oliveira de Sousa heter det istället ”white girls can’t walk”. Men det tänker han råda bot på med sin High Heels School.

– Många i det här landet går jävligt konstigt, säger Jardel och tar en bit ananas.

Han har just avslutat ett träningspass med danseleven Adan.

– Man köper höga, dyra klackar för att känna sig fin och elegant, men effekten blir ofta den motsatta om man inte har en elegant hållning.

Vi befinner oss i Danscentrums lokaler på Östermalm. Jardel Oliveira de Sousa från Brasilien är koreograf, dansare och personlig tränare som arbetat med allt ifrån Let’s Dance till Dramaten. Sedan i höstas håller han i kursen ”High Heel School”, där han lär kvinnor – rutinerade som nyblivna – hur man bäst för sig i högklackat.

– Det är mycket just nu, säger han och visar sin fullklottrade filofax.

Han har hållit föreläsningar på Sko & Väskmässan i Älvsjö, lärt Malou von Sivers att gå i Nyhetsmorgon och arbetar samtidigt på koreografin till en ny föreställning.

– Sen var Aftonbladet här och gjorde lite tester på hur bra jag var. Jag fick springa i högklackat med två stora resväskor. Men det var lugnt. Aktivera magmusklerna och sätt i klacken först så går det, säger han och skrattar.

Vi går in i danssalen, som precis som de flesta danssalar har spegelvägg.

Är du Sveriges Miss Jay?
– …Vem?

… hur kommer det sig att du kan gå i högklackat?
– Många tror att jag har varit dragqueen och att det kommer därifrån, men så är det inte. Eller, det är klart att man varit på karneval någon gång, men det kommer främst från att jag har koreograferat många kvinnliga dansare. Då sätter man sig in i hur det är, säger Jardel och visar några sambasteg och en snurr i ett par röda tiocentimeterklackar.

Han rycker på axlarna.

– För mig är det en baggis.

Vilka är dina kunder?
– Det har varit alltifrån kvinnliga chefer till transsexuella. Företaget Carnegie bokade egna privatkurser för sina anställda och jag har även gjort möhippor.

Enligt Jardel är vår hållning väldigt viktig för hur vi blir bemötta.

– Det första man märker hos en person är hur han eller hon rör sig. En person som för sig elegant verkar mer öppen och tilltalande.

Varför har vi dålig hållning?
– Vi sitter ju större delen av våra liv – vid frukostbordet, på bussen, på jobbet, och sen hem och slappa i soffan. Är man då inte medveten om sin hållning får man snart den berömda gamnacken, säger Jardel, skjuter fram huvudet och slokar med axlarna. Fast den går att träna bort!

Så, hur går en lektion till?
– Jag brukar börja med att visa några skräckexempel på hur folk går. Som det här!, säger Jardel och stegar iväg med stela höfter, lätt böjda knän och svängande armar.

– Det är många som känner igen sig, skrattar han. Annars är det mycket praktisk träning och jag visar olika övningar för att förbättra styrka och rörlighet i fötter och leder. Dem kan man träna på hemma sen.

Jardel föddes i Caxis i Brasilien. Han kom till Sverige som 14-åring och började dansa vid Svenska Kungliga Balettskolan. Många av kursens övningar är hämtade från just klassisk dans.

Vad har de flesta svårt för?
– För att få en mjuk gångstil är det väldigt viktigt att man använder höfterna, och det kan vara svårt i början.

Han berättar hur han en gång följde efter en kvinna som kämpade sig nedför gatan i ett par alldeles för höga klackar.

– Det såg så smärtsamt ut att jag gav henne mitt visitkort när hon stannade för att vila. Oj, vad hon skrattade.

Så svenskar i allmänhet kan inte gå?
– Jo, men det är inte riktigt svensk kultur att öppna upp och våga visa att ”här är jag”. I Brasilien eller Sydeuropa är det mer accepterat att ta plats och vara elegant. I Sverige kopplas ordet ”elegans” ofta ihop med fåfänga, och det är helt fel.

Jag har fått ett par farliga, röda klackskor – två storlekar för små, men med öppen tå. Det känns vingligt, bara att resa sig upp, som om vristen ska ge vika åt något håll. Men, men – bara att bita ihop och lära sig att gå elegant:

– Nyckeln är en medveten hållning. Räta på ryggen och se rakt fram. Slappna av i axlarna, och låt dem följa kroppens rörelsemönster.

Jag börjar stappla framåt, som måndagsexemplar från andrahandssorteringen på Reeperbahn.

– Försök ta långa steg, och sätt alltid i klacken först – det är den gyllene regeln. Använd magmusklerna aktivt för att lyfta kroppen… och använd höfterna!

Jag svär åt det jag ser i spegelväggen och kan inte låta bli att tycka att jag borde vara mycket bättre på det här. När både jag själv och fotografen skrattat klart försäkrar Jardel oss om att övning ger färdighet.

Jardel Oliveira de Sousa
Ålder: 33 Yrke: Dansare, koreograf, personlig tränare och coach. Familj i Sverige: Mamma Maria, två bröder och pojkvännen Daniel. Stoltast över: Koreografin till Alexander och Påfågeln på Dramaten.
Mer info: http://www.highheelschool.se och http://www.dancefitness.se

Posted in: Reportage