”Anna Skipper-trenden har inte gjort saken bättre”

Posted on 2011/02/01

0


Namn: MalinQruiser: Infected Plastica Ålder: 26 Bor: Haninge Civilstånd: Singel Yrke: Barnskötare/resurs.

Hur kom det sig att du började jobba i skola?
– Jag var själv en strulig unge. Jag har alltid stuckit ut och blev ibland mobbad för att jag var tjock, och jag gjorde väl mitt bästa för att vara dum tillbaka. Jag vill hjälpa andra barn som har svårt att sortera allt som händer i huvudet i den åldern.

Apropå tjock: du var med i TV-programmet Outsiders då det handlade om stora kvinnor. Berätta om den upplevelsen!
– Kanal 5 hittade mig på Qruiser och frågade om jag ville vara med, så varför inte. Eftersom jag alltid sjungit ville jag vara ”show-bruden”, men de hade redan castat en sån så jag fick gå på speed date i stället, som jag aldrig gjort tidigare. Det var bisarrt, det kändes som om alla killar var stereotyper med manus.

Dejtade du bara killar?
– Ja det blev så, att jag var bisexuell kom inte på tal.

När kom du ut?
– I sjuan eftersom jag kände att tjejer kunde ge mig något som killar saknade. Jag vet inte vad det var, men jag berättade för de närmaste. I början hajade folk till, men trodde nog mest att jag ville vara annorlunda. Det är en grej med bisexualitet: många ser det som en övergångsfas.

Hajar folk fortfarande till när du berättar?
– Nej, ingen brukar direkt bli förvånad över saker jag gör, har ofta gått min egen väg. Nu har jag visserligen tonat ner mitt rosa hår och går inte på Dekadance (BDSM-klubb) längre, men folk blir fortfarande chockade över att jag kan vara fullt normal.

Du är med i flera klubbar på Qruiser för BBW:s – big beautiful women. Vad är en ”vacker kvinna” för dig?
– Jag tycker inte att skönhet handlar om ”tjock” eller ”smal” utan om personlighet. Men många av där klubbarna är rätt vidriga, jag försöker väl mest sprida positiv stämning.

Hur är klubbarna vidriga?
– Det är köttmarknad. För många av medlemmarna är stora kvinnor en fetisch, man älskar kurvorna och går i gång på fettet. En kille skrev att jag såg ”så härligt knullbar ut”. Många kommentarer blir väldigt sexistiska och objektifierande på det sättet. Lite ”bara du tar av dig kläderna så duger du också”.
– Sen finns det en tendens till hets mot smala som jag inte gillar. ”Smal” är ofta idealet i samhället, men i många BBW-grupper har det blivit en tvärtomeffekt; man talar om smala som något fult och att ”vi” är bättre än ”dem”. Det är ju inte heller konstruktivt. Vad hände med girl powern och att hålla ihop?

Hur bemöts du själv i ett samhälle där ”smal” är idealet?
– Jag blir förvånad hur ofta folk tar sig friheter med allt från elaka kommentarer till ”välvilliga” råd om kost och träning. Många utgår från att stora mår dåligt, känner sig fula och äter vad som helst, och Anna Skipper-trenden har väl inte gjort saken bättre.

Förklara.
– Fler och fler har blivit hobbyexperter som vet precis hur överviktiga ska göra för att förändra sina kroppar ”till det bättre” och drar sig inte för att dela med sig, utan att tänka på om personen i fråga kanske har någon sjukdom eller skada eller rentav trivs som de är.

Hur tänker du själv kring din kropp?
– Jag har bra och dåliga dagar som alla människor. Jag tror inte att man vinner något på att varje dag hata hur man ser ut. Man ångrar sig säkert på dödsbädden och minns alla gånger som man aldrig vågade gå fram till den där snygga personen eller när man skämdes för mycket för att gå till stranden. Det vackraste för mig är människor som vågar sträcka på sig. Självkänsla, det är fint.

Finns det något problem med att vara större?
– Ja, att handla kläder kan vara ett helvete. Tänk att du behöver en vinterjacka, men att du kan gå igenom en hel galleria utan att hitta din storlek, och om du hittar något är det brunt eller svart och sytt för att du ska synas så lite som möjligt. Internetshopping har underlättat en del.

Vilka tycker du ger en bra bild av stora kvinnor?
– Oprah, Queen Latifah, Beth Ditto … Och Babben Larsson. Hon är stor på ett skönt sätt, hon är mer än sitt utseende.

Beth Ditto poserade halvnaken på flera tidningsomslag för något år sedan. Vad tycker du om det?
– Det är väl bra. Om tjejer ska posera lättklädda på omslag borde det lika gärna kunna vara en stor kvinna som en smal.

När tror du att du kan falla för en kvinna?
– Sedan jag kom ut som bisexuell har jag funderat över hur jag egentligen ska kategorisera mig. Känslorna ändras hela tiden; jag har lättare att falla för killar, men kan attraheras av tjejer och har gått i nästan varje Prideparad. Det är en svår fråga och folk frågar ofta vad svaret egentligen är. Själv tror jag att ”sexuell” passar bäst.

Posted in: Att komma ut