Johan har fått pippi på fåglar

Posted on 2011/03/05

0


Det är inte konstigt att Johan kallas ”Fågel-Johan”. Han fick sin första undulat, Pippi, när han var tre år. Idag jobbar han i djuraffär och har fyra fåglar hemma. En av dem har gift sig med honom.

– Papegojor gör så. De väljer en partner för livet och mår väldigt dåligt av separationer. Sam hade ett annat hem förut, men nu är hon väldigt mån om att skydda mig. Akta dig för näbben, hon biter hårt.

Du och Sam kommer alltså att leva ihop de närmsta 30 åren?
– Ja. Och min eleonorakakadua Sickan lär bli ännu äldre. Världens äldsta blev 124 år. Djuren kräver en hel del omtanke, men jag får så väldigt mycket tillbaka; dels är de roliga och dels är jag väldigt intresserad av beteendevetenskap, och lär mig väldigt mycket av dem.

Hur?
– Kakaduor är väldigt intelligenta. Min mormors öppnar buren med näbben om man lämnar nyckeln i på utsidan. De löser logiska problem på en sexårings nivå.

Men vill du ta hand om en sexåring i 124 år?
– Det är ett ansvar jag tagit på mig som djurägare. Jag har till och med ordnat med boende åt Sickan om jag skulle dö.

Har du tid att dela ditt liv med människor?
– Ja, men det har varit lätt att dumpa killar som ställt ultimatumet ”mig eller fåglarna”.

Johan älskar sina djur som en förälder älskar sina barn. Men medan sexåriga ungar sysselsätts med datorer och tecknat glöms en papegoja lätt bort, menar han. Själv tillbringar han runt tre timmar om dagen med Sickan och Sam, men tycker att det är för lite. För att sysselsätta dem när han är borta får de fodersöka; lösa små tankenötter, typ pilla ut mat som gömts i en försluten toarulle.

– Vilda fåglar letar mat 90 procent av tiden. Får de inte göra det får de beteendestörningar. Hos sin förra ägare ryckte Sam av sig alla fjädrar, som en människa i isoleringscell som biter på naglar och sliter sitt hår. Jag kunde inte lämna henne där. Nu har hon ny fjäderdräkt, men kan inte riktigt flyga än, bara sväva om hon får vind under vingarna.

Sam och Sickan äter för ungefär 14 000 om året. I Johans föräldrahem på Värmdö 40 minuter från Stockholms innerstad bor de dessutom som kungligheter, med ett eget litet hus om sommaren. De kräver sitt utrymme och Johan har fått tacka nej till flera lägenheter eftersom Sickan dessutom kan skrika i 120 decibel – lika högt som en ambulanssiren.

– Så nu måste jag gå upp klockan fyra varje morgon för att hinna rasta hundarna och vara på Södermalm vid sju för att jobba. Men till dess att jag kan köpa ett hus närmre stan bor jag här hemma.

Du har fågel, katt och hund. Samsas de, eller blir det Tom & Jerry dagen lång?
– Hehe, lite kanske. En katt fick sig ett bett och håller sig nog undan, men jag vågar ändå inte ha katterna och fåglarna lösa samtidigt. Rätt som det är så är det klippt.

Vad hittar Sickan och Sam på för bus?
– Jag har inga fönsterbräden kvar och kan inte lämna datorn framme, för då knycker de tangenterna. Och laddare har det gått åt en del. Som tur var har de inte saliv i näbben som vi, så de har sluppit elchocker.

Vad säger dina föräldrar om ditt djurintresse?
– Ibland säger mamma att Pippi var den sämsta present hon kunde ha gett mig. Hennes kille är livrädd för fåglar.

Johan
Ålder: 21 Bor: Värmdö Yrke: Jobbar på hunddagis och i djuraffären SoFo’r Pets Civilstånd: Singel

Sam, 11 år
Morhuvad papegoja
Nypris: ca. 4000
Maxålder: ca. 40 år
Äter: Färsk frukt, grönsaker, nötter och bär

Sickan, 5 år
Eleonorakakadua
Nypris: ca. 14 000
Maxålder: Högst uppmätta 124 år
Äter: Färsk frukt, grönsaker, nötter och bär

Andra djur hos Johan:
Tre katter, två finkar, en fransk bulldog, en boxertik, en skäggagam samt koifiskar i trädgården.

Posted in: Reportage