Den ljusskygge superdesignern

Posted on 2011/04/20

0


2,9 miljoner svenskar såg den i direktsändning: kronprinsessan Victorias brudklänning. Men få känner igen mannen bakom briljansen. Mats Bax kastar lite ljus över Pär Engsheden.

Han hamnar aldrig riktigt i fokus. Där andra designers sveper fram med en attityd som säger ”fuck you, baby, I’m fashion” utstrålar Pär Engsheden snarare ”nej, men inte ska väl jag”. Till och med på Guldknappen-galan, modevärldens Guldbagge, sänkte fotograferna sina linser när den gänglige 43-åringen leende smög fram över röda mattan.

Pär Engsheden trivs bra så.

– Jag har aldrig sökt uppmärksamhet. I vintras blev jag nervös bara jag såg modemänniskor som kände igen mig när jag julhandlade. Jag nästan hörde deras tankar: ”jaså, är det den kokboken som Pär Engsheden helst ger bort i jul?”

Men på årets Elle-gala kunde inte Pär Engsheden hålla sig undan strålkastarljuset när han tog emot Årets hederspris.

– Priset kom väldigt oväntat. Det brukar vara något man får innan man går i pension, som tack för ett gott livsverk, och jag har förhoppningsvis många år kvar.

Han sitter klädd i en Misfits t-shirt och svart kavaj i konferensdelen på Grand Hôtel i Stockholm. Ikväll kommer han att ta emot sitt pris på Elle-galan klädd i samma t-shirt och kavaj, och efter ett mjukt ”tack Elle, tack juryn, tack alla som hjälpt mig genom åren och tack alla som valt att bära mina kläder” snabbt se sig om, och sedan vandra av scenen.

Det känns mer som att intervjua en vetenskapsman eller uppfinnare, snarare än en konstnär. Pär Engsheden är inte en sån som kan prata i timmar om hur han kreerat i paper tafetta och betong som ett statement mot den rådande socioekonomiska segregationen; han är kort och gott de svenska prinsessornas go-to-guy när det vankas Nobelfest och bröllop, men ser ingen mening med att prata om det.

– Det är upp till dem som bär mina kläder om de vill säga vem som gjort dem eller inte.

När Expressen i juni avslöjade detaljer om Victorias brudklänning, där bara materialkostnaderna uppskattades till 200 000 kronor, avslutades artikeln mycket riktigt med: ”Expressen har förgäves sökt Pär Engsheden”.

Just Victorias drömklänning i 36 meter pärlvit sidenduchesse, som Pär Engsheden draperat direkt på hennes kungliga höghets kropp, är en av orsakerna till varför han vunnit priset på Elle-galan.

Vad tänker du när du ser bröllopsbilderna där Victoria firar sin största dag i en klänning du sytt?
– Jag tror mest att jag tänker: oj vad mycket jobb det måste ligga bakom – det där skulle jag aldrig orka!

Men det är ju du som har orkat!
– Jag vet, men … man är så mitt uppe i det.

Pär Engshedens ödmjukhet inför sin storhet syns kanske bäst i hans reaktion den dagen han fick veta att han vunnit Elles hederspris:

– När telefonen ringde trodde jag att jag skulle få en utskällning. Jag hade gjort en plåtning för Elle och insisterat på att de skulle använda äkta smycken från (hovjulveleraren) W.A. Bolin, eftersom det inte blir autentiskt annars. Jag var rädd att de tyckt att jag var för jobbig och krävande.

Varifrån får du din inspiration?
– Det är väl som med alla som skapar: jag ser former och linjer i min omgivning som i mitt fall blir till axelband och mönster.

Jag konstaterar att vi måste se världen genom väldigt olika ögon och frågar om han ser någon potentiell klänning i dekoren i Grand Hôtels konferenslokal. Pär Engsheden ler, drar handen över armstödet till den rostbruna fåtöljen och låter blicken svepa över den kungsblå heltäckningsmattan som skriker ”Finlandsbåt Royale” och upp i det låga vita taket. Fingrarna trummar en stund innan han säger.

– Tycker… Tycker du själv att det är snyggt?

Är det så illa att hjärnan skriker ”bort, ta mig härifrån!”?
– Nja, men i sådana här miljöer vill jag helst inte vistas för länge.

Men det måste han: det är många som vill träffa den ljusskygge superdesignern. Själv har han bara en plats han drömmer om:

– Ett vitt rum, säger han medan han försvinner bort med en man med tv-kamera.

– Ett stort, vitt rum med högt i tak och helt utan ljud.

Och helst skulle väl varje artikel avslutas: ”Vi har förgäves försökt att nå Pär Engsheden.”

Namn: Pär Rune Viktor Engsheden
Yrke: Klädskapare
Bor: Södermalm i Stockholm
Utbildning: Gesällbrev i klänningsskrädderi och modelinjen på Beckmans.
Två klänningar som stoppade pressarna: Prinsessans Madeleines röda urringning på Nobelfesten 2002, kronprinsessans brudklänning 2010

