Verklighetens ”Fyra år till”

Posted on 2011/07/05

0


Tova Magnussons film ”Fyra år till” handlade om homokärlek över blockgränserna. För nyförlovade Amelie von Zweigbergk (fp) och Irene Wennemo (s) har filmen nu blivit verklighet.

”När två pojkar av exakt samma skrot och korn möts, ja då tänds där liksom ett ljus i deras ögon.” Så skrev Astrid Lindgren när hennes Emil träffade borgmästarens lika busige son. Detsamma verkar gälla för politiker: Amelie von Zweigbergk och Irene Wennemos ögon fylls så till bredden av ljus när deras blickar möts att det liksom spiller över. De nyförlovade 45-åringarna knuffas, skrattar och pikar varandra där de fotograferas under droppande lövverk.

– Min tolvåring har gett mig pussförbud i hela Vasastan och säger att hon ska bli kristdemokrat, skrattar Irene.

Redan innan de var ett par offentligt fick Amelie höra av sin 78-åriga faster att hon var vackrare än någonsin.

– Hon undrade om det hänt något.

Och det hade det ju. Det började med att Irene och Amelie hamnade bredvid varandra på en konferens för snart två år sedan. I stereo sågade de den tråkiga talaren och samåkte därifrån i Irenes svarta BMW X3. På 15 minuter bilfärd hann de upptäcka att de levt parallella liv på varsin sida om Centerpartiet: båda föddes 1966, hade akademisk bakgrund, fick barn tidigt och levde skilda efter långa äktenskap med män…

De sågs för lunch nästa dag.

– Jag blev förvånad över hur gärna jag öppnade mig för Amelie, säger Irene.

Av de drygt 500 dagar som gått sedan dess har bara två förlupit utan att de hörts av. Dagligen flyger dussintals sms mellan deras iPhones under gråa sammanträdesbord och de reser ihop i jobb och privat.
Men länge sågs de bara som vänner.

– Jag hade liksom bestämt mig för att jag inte blev kär i tjejer, säger Irene.

För Amelie kom insikten under en gemensam jobbresa till Kanada, när Irene klev på en buss mot Klippiga bergen.

– Jag tänkte att den där kvinnan i grön fleecetröja är den vackraste människa jag sett. 43 år av tabun bara rämnade.

Men det är inte lätt för en politiker i takt med tidens tempo att fraternisera med fienden.

– Vi använder ju Facebook jämt, och det var jobbigt att inte kunna statusuppdatera om den person man umgicks med och tänkte på dygnets alla vakna timmar, säger Amelie.

Det är hon som kämpat hårdast för att de två ska bli ett par.

– Och blivit dissad hela tiden!

I november 2010 kom Tova Magnussons film ”Fyra år till”, om homokärlek över blockgränserna. Amelie bjöd Irene på bio, i hopp om att väcka insikt. Dejten kommenterades i ett sms:

”Jag tänder inte på tjejer. Jag har noga tänkt igenom detta.”

En månad senare försökte Amelie igen. Nu var hon bjuden på två event: ett mingel dit hon var välkommen med en vän, och en middag dit hon tänkte gå själv, eftersom inbjudan sade ”med respektive”. På minglet stod inte Irene på listan, men hon tog sig in ändå. Väl på middagen tyckte Amelie att allt var fruktansvärt stelt och stod länge med fördrink i handen i väntan på att det hela skulle börja. Tillslut närmade sig den påtagligt generade ambassadören: ”Excuse me, but what about your wife?”

– Min assistent hade blandat ihop inbjudningarna. Jag sms:ade Irene direkt. ”Var är min fru någonstans? Vi väntar på henne här.”

Historien spred sig ända till svenska representationen i Bryssel, där folk skrattande undrade var Amelie hade frugan någonstans när hon kom på ministermöte.

Tillslut fick Amelie ändå veta att hon var i topp på Irenes lista över bra frumaterial. Deras Facebookvänner kunde snart se dem checka in på varandras hemadresser. Tillslut laddade de upp den sista pusselbiten: en bild på en halvbutelj Bollinger bredvid en flaska Cola Zero.

– Jag älskar champagne och Amelie är i det närmaste beroende av Coca Cola, förklarar Irene.

I kommentarfältet lade Irenes kusin Tommy snabbt ihop två och två: ”<3”.

– Han är själv homosexuell, och märkte väl tidigare än jag själv att jag hade känslor för Amelie. Mamma var likadan, säger Irene.

För Amelie var 73-åriga mamma Madeleine den som krävde mest mod att berätta för. Och vilket sätt vore bättre än med sms: ”Ramla inte av stolen nu, men jag är ihop med en tjej. Hon är sossepolitruck och har tre barn.”

Orolig för sin borgerliga moders hälsa skickade hon snart ett till:

”Dog du?”

Så kom svaret:

”Jag lever, men omtumlad. Många frågor dyker upp naturligtvis. Vi kan väl ses? Mamma.”

Ni är själva mödrar, hur var omställningen till regnbågsfamilj?
– Barnen har tagit det bra. Den största skillnaden är könsrollerna, säger Irene. Jag har haft bra och jämställda förhållanden tidigare, men det var ändå lite ”nu gör vi tvärt om” när han plockade disk. Nu är det mer flytande och friare spelrum.

Påverkas ert politiska engagemang av att plötsligt tilhöra en minoritet?
– Jag var i Uganda nyligen och lyssnade till deras skrämmande verklighet med andra öron, mycket för att jag hade mina egna komma-ut-frågor i huvudet, säger Amelie.

De bytte ringar 29 maj. 7 juni berättade de sin historia i Fredrick Federleys radioprogram i Radio1. Men än så länge finns inga bröllopsplaner. När det väl blir dags är det inte helt omöjligt att den tråkige talare som före dem samman gör comeback.

– Han har bjudit in sig själv, men vi får se hur det blir med den saken, skrattar Irene.

