16-åriga Sarah – störst i Danmark

Posted on 2011/09/05

0



Hon blev Sarah med hela danska folket och debutskivan sålde bäst i landet. Ändå får 16-åriga Sarah Skaalum Jørgensen oftast bara svara på en fråga: hur är det egentligen att vara ung och lesbisk?

Att stå framför 40 000 människor som förväntar sig att du på någon minut ska skapa magi med en mikrofon kan få vem som helst att känna sig liten. För Sarah Skaalum Jørgensen är det tvärtom. Hon växer. När hon i våras vann Danmarks X-Factor fick hon Parkens scen att inte verka större än ett flickrum, där hon flöt runt på kaxiga ben till Lady Gagas ”Pokerface”; som om det vore den mest självklara saken i världen att en 15-åring sjunger inför fullsatta arenor och miljoner tv-tittare.

Även utanför scenen står hon bredbent och tryggt och pratar som en hel busslast med förortskids.

– Om man säger så, hon mer stake än jag och min man tillsammans, säger fotografen Magnus Ragnvid Chammon, som plåtade Sarah i Köpenhamn för den här intervjun.

Sarah själv säger att självförtroendet alltid funnits där och att det bara följer med in på scen. Hon växte upp i Mørkhøj utanför Herlev – ”där det inte händer mycket” – med skilda föräldrar och två småsyskon.

– Jag har fått ta mycket ansvar sedan dess att jag var barn och jag har alltid varit annorlunda och vågat säga vad jag tycker, säger Sarah.

Att hon blivit mobbad i skolan för sitt grabbiga sätt att vara, med klasskompisar som kallat henne för olika pojknamn, är inget hon bekymrar sig över.

– Jag tror bara att jag blev starkare av det, och det har nog bidragit till att jag inte försöker vara någon annan än den jag är.

Hennes badboy-attityd förstärks när hon berättar att det stora hålet i vänsterörat är tänkt som en cigghållare. Däremot försäkrar hon att det inte låg någon djupare tanke bakom tröjvalet i finalen av X-Factor, där hennes luvtröja bar ett märke med tre horisontella prickar mot röd bakgrund – logotypen för Köpenhamns drogliberala stadsdel Kristiania.

– Det var en stylist som gjorde det tröjvalet.

Hennes personlighet och utseende har fått fler än klasskompisarna att kommentera. Efter ett framträdande frågade en av X-Factors jurymedlemmar skämtsamt om hon övervägt könsbyte. På Youtube benämns hon av vissa som ”han den där Sarah”, medan andra menar att hon är den hetaste tjej de sett.

Även rösten diskuteras. En del skriver att hon är nästa Pink, andra att hon inte kan sjunga alls. Oavsett vilket landade debutskivan ”Hjerteskrud” etta på danska topplistan. Enligt Youtube-signaturen Trachilify är det uppenbart varför: ”Hon har X-Factorn! Inte rösten, men hon har hela Danmark i sin hand”.

Ändå har talangen ofta hamnat i skymundan när journalister skriver om Sarah Skaalum Jørgensen. Istället fokuserar de på att hon är lesbisk och varit öppen med det under hela tävlingen. Under Köpenhamns Pridefestival i augusti fick hon motta ett pris för att ha varit en bra förebild för unga; en ironisk utmärkelse till någon som för länge sedan tröttnat på att uppmärksammas för sin sexualitet.

– Det har skrivits om det i ett halvår, och jag tror inte att folk orkar höra om det längre.

Har du märkt av att unga ser dig som förebild?
– Jo, på Facebook skriver många och undrar hur de ska göra för att komma ut, men det är ju inget jag kan svara på eftersom jag inte känner dem. Sånt måste man komma fram till själv. Jag tar inte emot folk som inte känner mig och vet hur jag är. Det finns ingen som helt vet hur jag ser ut inuti, förutom jag och Frederikke.

Fredrikke är hennes fästmö, som hon varit tillsammans med i ett halvår. När hon i finalen framförde Pokerface, med den ändrade textraden ”I’ll get her heart, show her what I’ve got” så var det just Frederikke hon tänkte på.

– Det är en helt annan känsla att sjunga om känslor när man har någon man älskar att relatera till. Allt kommer närmare, säger Sarah.

Bland de 40 000 på Parken satt just Frederikke, i mössa, brun snedlugg och stora tårfyllda ögon; de ögon som Sarah förälskade sig första gången hon såg dem.

– Vi träffades genom en vän till en vän till en vän, och jag föll direkt. Hon har en sån charm, jag är helt såld.

Sarah är glad att hajpen i och med X-Factor lagt sig, så att de kan tillbringa mer tid tillsammans. När inspelningen pågick hann de knappt ses mer än på helgerna.

Minns du första gången du blev kär i en tjej?
– Jag var nästan 14 och inte riktigt säker på vad jag kände. Något i hjärnan sade att jag skulle prova och jag märkte att det inte bara var något jag ville prova, utan något jag skulle fortsätta med. Men det har aldrig känts såhär starkt.

Hon tänker även fortsätta med musiken, en dröm som föddes när hon började spela gitarr i band som 13-åring. I höst börjar hon en musiklinje på gymnasiet.

En sångpedagog har sagt att du förstör dina stämband på sättet du sjunger. Hur tänker du kring det inför framtida karriärer och turnéer?
– Fast det där stämmer inte. Min mamma lät likadant i min ålder och jag sjunger såhär, även efter ett halvår med röstcoach. Så det är inget jag oroar mig över.

Hur ser du på att plugga vidare, nu efter att du vunnit X-Factor?
– Jag fortsätter skolan som vanligt. Ingenting har egentligen förändrats, förutom att jag fått skivkontrakt.

Vilket är favoritämnet annars i skolan?
– Fysik. Jag är en riktig nörd när det kommer till sånt.

Engelska verkar däremot inte vara någon favorit: Sarah gör bara intervjuer på danska och debutalbumet sjöngs helt på modersmålet. Om det blir en engelskspråkig framöver skiva återstår att se.

– Just nu är jag glad åt att kunna fokusera på skolan och min flickvän.

Sarah Skaalum Jørgensen
Ålder: 16
Bor: Mørkhøj
Civilstånd: Förlovad med Frederikke
Gör: Vann danska X-Factor 2011
Bästa konsertminne: Paramore i KB-hallen
Bästa film: Harry Potter-serien
Förebilder: Elvis och Michael Jackson
Sjunger du i duschen? Ja, allt jag gillar på radio
När blev du arg senast? När jag såg om svälten i Afrika på tv. Jag har just donerat lite pengar dit.
När grät du senast? Igår när jag såg den sista Harry Potter-filmen, och senare på kvällen när jag sagt några fina ord till min flickvän som kändes bra.

