”Brorsorna kallar mig bögjävel”

Posted on 2011/10/20

0



Namn: Isak På Qruiser: tiixaren Ålder: 17 Bor i: Fagersjö. Gör: Pluggar Barn- och Fritid på gymnasiet. Pojkvän: Nej

Vad betyder dina tatueringar?
– Jag har gjort nio stjärnor på ena armen – en för varje syskon – och mammas namn på andra. Och så en linblomma för mormor. Hon är från Hälsingland, där linblomman är landskapsblomma.

Hur ser det ut hemma, med nio syskon?
– Haha, det är aldrig tyst och lugnt. Det är alltid minst sex barn hemma i vår femma, och alla har typ ADHD.

Du heter ”tiixaren” på Qruiser, varför det?
– Jag har ticks. Inga stora grejer, blinkar lite mycket med ögonen och knäcker nacken och sådär. Mina småbröders polare har en värre form av tourettes syndrom där han skriker och säger fula ord. Dessutom har jag ADD – alltså jag har svårt att koncentrera mig, men är inte hyperaktiv som resten av släkten.

När fick du den diagnosen?
– När jag var sju-åtta år gjorde de en utredning på Barn-och ungdomspsykiatrin. De bad mig sätta klossar i hål och sade att de skulle passa, trots att hålen var någon millimeter för små. Sen såg de hur man reagerade.

Hur reagerade du?
– Jag slängde klossarna i väggen.

Hur påverkade det dig i skolan?
– När jag stötte på svårigheter gjorde jag sånt som var lättare för mig, typ satt och ritade. I fyran började jag röka, skolka och skita i lektionerna. Jag hängde med kompisars storebröder och rökte vattenpipa. I åttan lade jag av helt och satt mest i korridoren och gjorde ingenting. När lärarna bad oss komma in bad vi dem dra åt helvete.

Vad var du bäst på i skolan?
– Eftersom min styvpappa kommer från Jamaica pratar vi en hel del engelska hemma, så det är jag bra på. Men jag och min styvpappa lägger oss inte i varandras liv så mycket. Så har det alltid varit. Jag tycker att han är för kontrollerande.

Hur är det med din biologiska pappa?
– Vi kan ha bra kontakt, i små mängder. Nu har jag inte snackat med honom på fem månader.

På din blogg skriver du om att du dricker. Du är fortfarande minderårig – vad säger mamma?
– Hon är ju inte glad, men vet om det. Annars tycker jag inte att någon annan har rätt att bestämma över mitt liv. Men jag vill sluta röka nu, efter nästan sju år, och rädda det lilla jag har kvar av mina lungor. Jag har astma.

Du är fortfarande för ung för att gå på krogen. Var hänger du?
– Fritidsgården Egalia, ibland. Jag träffade en kille på förra Pride och hans storasyster drog dit mig. Så jag började gå dit och lärde känna folk i min ålder. På Qruiser är det mer äckelgubbar och pedofiler.

Hur kom du ut?
– Jag kom ut på fyllan förra Valborg. Jag var rätt aggressiv och nästan ropade ut det. Så mindes jag ingenting dagen efter, när kompis ringde frågade om det var sant. Jag undrade vem som skvallrat.

Hur togs det emot av familjen?
– Mina systrar och mamma tog det bra. Mina brorsor kallar mig ofta ”bögjävel” på skoj. Till och med min tvillingbror. Det är kul hur olika vi är: vi kan tänka likadant ibland och har samma humor, men han är nästan homofob medan jag gillar killar.

Vad gör du när de retas?
– Jag säger ifrån så länge jag orkar. Eller, ja, skriker.

Hur kom det sig att du gick Barn- och fritid?
– Dels hade jag bara 85 poäng av 320 poäng från högstadiet och kom inte in på många andra utbildningar. Sen vill jag jobba med barn, särskilt barn med aspergers syndrom. Jag har ju en del erfarenhet av barn med diagnoser. Jag vet att det kommer vara jobbigt för mig att plugga vidare, men jag är så intresserad av det här att jag nog kan klara det ändå. Men inte än: först ska jag gå ut gymnasiet.

Posted in: Att komma ut