Sju kommer ut!

Posted on 2011/12/27

0



Edith mötte kärleken på bibelskola i Chile och Edward var inte längre välkommen i sin adoptivfamilj. Läs om sju personers steg ut ur garderoben.
illustration: Mats Bax, ursprungligen i QX augusti 2009

Edith Escobar, 42, Lund
Vi träffades på ett av Chiles berömda internat för katolska ungdomar utanför Santiago. Jag var 25 och hon var 23. Jag en av ledarna och hon en av de trettio deltagare som sedan skulle bli medlemmar i vår elitistiska ungdomsgrupp inom kyrkan. Under tre dagar var vi instängda i ett jättefint hus ute på landet, utan kontakt med resten av världen. Och där blev vi kära i varandra, utan att någon av oss visste om det. Det enda vi visste var att det kändes som tusen fjärilar i magen när våra blickar möttes och att vi sökte varandra med olika ursäkter.
När vi kom tillbaka hem till Valparaiso ringde hon och frågade om vi kunde ta en drink. Vi träffades och pratade tills de stängde lokalen. Det blev sent och hon sa att jag kunde stanna hos henne så att ingen av oss skulle hem ensam i den farliga natten.
Vi låg ovanpå hennes säng som två oskyldiga ”väninnor” och tittade genom fönstret på en fullmåne som speglade sig i Stilla Havet och plötsligt kysstes vi.
Dagen efter innan vi skildes åt så hon ”Du, jag är inte ’en sån där’, du vet” och jag svarade ”jag vet, inte jag heller”. Och det var början av ett förhållande som varade i ett år tills prästen kom på oss och övertygade henne om att gå tillbaka till Gud. Ett år senare träffade jag en underbar kvinna från Sverige. Då insåg jag att för att kunna vara lycklig borde jag erkänna för mig själv och resten av världen att jag var ”sån där”. Och det gjorde jag!

Simon, 17
I sjuan förstod jag att jag var homosexuell, men sa till mina bästa vänner att jag var bi, det var mer accepterat. När sommarlovet mellan sjuan och åttan kom började jag prata med en kille på communityt Qruiser. Han var jättesöt och han skulle till Pride. Jag ville också dit, mestadels för skojs skull, men också för att kunna umgås med denna kille.
Men eftersom jag bara var 15 var jag tvungen att prata med mamma och pappa först. Jag fick en liten känsla av panik. Hur fan ska jag berätta detta?
En vecka innan Pride, en sen sommarkväll bestämde jag mig för att jag skulle skriva ett brev till min mamma. Pappa var inte hemma den kvällen så jag la brevet på köksbordet. I brevet stod det kort om att jag var homosexuell och att jag ville upp till Pride för att träffa en kille. På morgonen läste mamma brevet och åkte till job- bet.
Jag satt hela dagen hypernervös i mitt pojkrum. När pappa se- nare på dagen kom hem kom han in till mig och ville prata. Mamma hade sagt att hon hade fått ett brev av mig och att pappa fick prata med mig eftersom hon var tvungen att jobba över.
Jag satt där med min pappa på min sängkant och så sa jag att jag var homosexuell. Pappa bara skrattade och sa ”Jasså? Var det bara det? Det har jag och mamma anat länge”.
När mamma sen kom hem på kvällen kom ”the talk”. Hon bör- jade fråga hur jag visste att jag var det. Då sa jag att jag funkade ba- ra inte med tjejer. ”Hur då inte funkar” fick jag till svar. Jo jag kun- de inte ha sex med tjejer, sa jag generat. Sen satt vi och pratade i två timmar om allt möjligt relaterat till homosexualitet och Pride. Det hela slutade med att jag fick åka till Pride i två dagar. Jag träffade denna kille som jag tyckte om och jag hade den bästa sommaren i hela mitt liv.

Petra, 25, Gävle
Hej, jag heter Petra och det här är min komma-ut-berättelse. Jag var 17 år och hade länge gått och funderat på hur jag skulle komma ut, när och för vem. En kväll när jag satt hemma hos min bästa vän kände jag att nu var det dags. Jag måste göra det nu annars vågar jag aldrig. Vi satt mitt emot varandra vid köksbordet och jag höll krampaktigt i mitt vinglas. ”Det är nåt jag måste berätta.” Min kompis tittade på mig medan jag satt och skruvade på mig på stolen. Jag mådde verkligen illa. Hon frågade vad det var och jag sa ”jag säger det sen, fråga inget mer nu för då kommer jag aldrig att våga säga det”.
Hon sa inget mer.
Tiden gick och jag tog stora klunkar av vinet för att döva ånges- ten. Till slut sa min kompis att jag fan fick ta och säga vad det var. Jag måste ha sett helt förstörd ut för hon verkade extremt oroad.
”Du kanske kommer vilja att jag ska gå…” ”Men säg nu vad det är!” Jag tog ett djupt andetag ”Jag är lesbisk”
Hon glodde på mig.
”Åh fy fan va bra! Jag som trodde du skulle säga att du legat med min sambo. Du höll på skrämma livet ur mig. Hur länge har du vetat att du är lesbisk?”
”Hela livet,” svarade jag.
Hon tittade på mig ett tag sen sa hon att hon allt var lite sur för att jag inte sagt något tidigare. Sen log hon och gav mig världens kram. Det var en extremt ångestladdad situation, men hennes reaktion var den mest befriande jag någonsin stött på. Tack vännen!

Eddy, 46, Stockholm
Jag kom hem från semestern för några år sedan och gick in på communityt Qruiser. Där fanns ett mail från en kille jag träffat i ett år. Han skrev att han inte ville fortsätta träffas, och jag kunde förstå honom. Jag levde med fru och tre barn och träffade honom vid sidan av.
Efter några dagar insåg jag att jag var mer kär i honom än jag insett. Jag skulle ju inte kunna bli kär i en kille, det hade jag ju till och med sagt till en kompis som frågat.
Jag insåg att jag inte kunde leva på det här sättet längre.
Jag bestämde mig för att åka hem och berätta… Jag fick stanna några gånger på vägen hem för att samla kraft och mod men jag berättade. Först för hustrun, som tog det förvånansvärt bra, och sedan skulle jag berätta för barnen, som då var 16, 14 och 10 år gamla. Jobbigast var det med sonen, 14-åringen.
Jag tog en tur med bilen med honom bredvid mig.
Jag körde och körde…
Det tog ett tag innan jag samlat mod nog. Han blev förvånad och ledsen eftersom han förstod att jag skulle skilja mig och flytta.
Sedan den dagen har jag levt öppet som bög såväl privat som på jobbet. Jag har idag bra kontakt med såväl döttrarna som sonen och exhustrun och. Visst var det tufft ett tag med familjen och visst gräts det en del men allt blev bra till slut. Och han som skickade mailet, honom tjatade jag mig tillbaka till. Så lätt skulle han inte komma undan. Vi är fortfarande ihop.

Edward, 21 år, Köpenhamn
När jag var 14 år så blev jag ihop med en fem år äldre kille från Göteborg. Ett kortvarigt förhållande som fungerade fint och det föll sig naturligt att vi hade sex. Två år senare, våren 2004 då jag gick i nionde klass, kom ett telefonsam- tal hem.
Det var ifrån socialen i Mullsjö Kommun där det väntade en kriminalinspektör ifrån Göteborg som ville tala med mig.
Jag fick veta att mitt ex, som jag hade varit ihop med två år tidigare, hade utnyttjat yngre pojkar från Göteborg och att polisen funnit mig genom en undersökning av hans dator som beslagtagits.
Som tur var jag ensam hemma den dagen så jag fick snabbt ta cykeln ned till socialen. Hade inte enblekaste aning om vad jag kunde ha gjort för fel. När jag kom fram så fick jag vittna om vad som skett och vad vi gjort under vårt korta förhållande. Jag fick en månad på mig att berätta för min familj att jag var homosexuell och att jag dessutom skulle in och vittna i en tingsrättsförhandling.
Ingen enkel situation eftersom jag växte upp i det svenska bibelbältet. Min familj tyckte att homosexualitet var en sjukdom som kunde botas med tabletter och förbön.
Den 4 maj 2004 kom en kvinna från socialen hem och ringde på dörren.
Min mamma öppnade och vi satte oss vid matbordet. Där fick jag berätta om min läggning och att jag behövde deras medgivande till att medverka i en rättegångsprocess. Reaktionen blev som förväntad.
Min mor började gråta. Jag är adopterad och hon sade att hon önskade att de kunde ha fått biologiska barn.
”Och så får vi en sådan här istället.” En ärlig kommentar från min mor.
Någonstans inom mig kunde jag bara skratta åt hela situationen.
Min syster som också är religiös satt i trappan och tjuvlyssnade, det slutade med att hon sprang ut genom dörren. Min pappa var på jobb under den eftermiddagen, han fick först veta när han kom hem. Han sade att jag var dum i huvudet och undrade vad det var för märkliga människor på internet som gjort mig såhär.
Efter detta blev det ändrade regler. Jag fick inte använda internet, inte åka till ica för att handla mat och var jag borta för länge tog de bilen och reste runt i hela Mullsjö och letade efter mig. Jag bor inte längre hos dem.
Detta var min historia om hur jag kom ut ur garderoben.

Åsa, 33, Hälleforsnäs
Nyseparerad, singel, ung… om jag skulle komma ut så var det nu innan jag träffat någon ny.
Nervös så satt jag på mitt hallgolv med telefonen i handen. Kände hur jag faktiskt svettades i handflatorna. Jag behövde för min egen skull få säga det till min syster, säga det högt. ”Jag är bisexuell! Kan bli attraherad av både
killar och tjejer!” Det borde ju inte vara så svårt att få ur sig? Men ändå så satt jag där, ensam, rädd med hög puls. Vad skulle jag göra om hon inte ville höra? Om hon la på luren? Magen värkte och jag mådde illa. När jag slog numret var hjärtat på väg ut ur min kropp.
– Hallå?
– Hej det är jag. Nu är det så här, sa jag med en väldigt bestämd röst. Du ska inte bli förvånad om jag kommer hem med en tjej.
– Näähä..?
Tyst…
– …det är helt ok, säger min syster.
Jag ville bara gråta, min hemlighet var nu inte hemlig längre.

Daniel Mauricio, 25, Alingsås
Hur jag kom ut? Min mamma gjorde det praktiskt taget åt mig.
Det var mitt i sommaren för exakt tio år sedan. Det var festival hemma i stan men jag kände inte för att gå dit, en åkattraktion och två öltält? Nej tack. Jag var hemma och dansade omkring i kalsongerna när mamma och pappa kom hem. Jag visste att nåt hade hänt för de var helt tysta. Min mamma kom fram till mig och sa att hon hade träffat en gammal kollega till henne i ett öltält. Jag visste direkt vem det var, det var den där lite mulliga lebban som jag hade träffat ett par veckor innan och festat med. Hon hade kommit fram och frågat min mamma hur det var att ha en son som var gay… Hur kunde hon?
Jag vet än idag inte vad min morsa sa som svar, men jag vet vad jag svarade när mamma frågade hur det låg till.
– Ja, alltså, jag är bi…
Tio år senare lever jag som öppet, glad gaykille.

Taggat: , , ,
Posted in: Att komma ut