Mama Said Knock You Out!

Posted on 2012/01/25

0



Mamma sade alltid att inget i livet är gratis. Det är precis vad Christy Bacon lär utmanarna i Gladiatorerna – med ett rejält kok stryk. Utanför arenan drömmer ”Bullet” om egna barn.
Ursprungligen i QX februari 2012

Idrottstokiga Christy Bacon hade bara en anledning att flytta till Sverige efter college: hon ville tjäna pengar på att spela basket. Idag har hon hittat flera skäl att stanna, inte minst sambon och lagkamraten Katarina Andersson.

– Jag ser absolut en framtid i Sverige. Det är ett bra land att bilda familj i. Mammor uppmuntras att vara hemma med sina barn och två kvinnor kan gifta sig med varandra. Hemma i Colorado är det inte möjligt än. Många har fortfarande svårt att komma ut, säger Christy Bacon.

Att komma ut var inget som hon själv behövde fundera över under sin uppväxt. Det var först i Sverige som hon kände att kvinnor kunde vara attraktiva. Efter en tid i Umeå värvades Christy Bacon av Luleå Basket och blev lagkamrat med landslagscentern Katarina Andersson. Efter tre år blev de mer än bara träningskompisar.

– Vi umgicks knappt alls i början, så att vi blev kära kom nog som en överraskning för båda två. Katarina hade dessutom aldrig dejtat tjejer och jag hade haft pojkvän under hela collegetiden. Jag ser mig fortfarande som bisexuell, men… well, when you’re with a girl – you’re with a girl.

När Katarina år 2007 skrev på för Solna Vikings gjorde Christy det samma. Nu bor de ihop i Stockholmsförorten.

Du sade att det var svårt att komma ut hemma. Vad sade din familj?
– Mamma blev plötsligt väldigt konservativ, vilket var lite otippat eftersom hon alltid uppmuntrat mig och min syster att gå våra egna vägar. Hon var rädd att mitt liv skulle bli svårare, och den oron kan jag förstå. Hon ville väl att jag skulle få ett lättare liv än hon själv haft.

Mamma Janis Bacon var ensam förälder och arbetade dubbla heltider för att få pengar till hyra och mat. Fabriksgjord mac ’n’ cheese för 99 cent var inte ovanlig på middagsbordet. Christy och tvillingen Carrie lärde sig tidigt att ta hand om sig själva. För att ha råd med basketskor och skoluniformer jobbade de extra redan som trettonåringar. En julafton önskade de sig kåldockor av tomten. I affären kostade de en förmögenhet, så Janis gjorde egna.

– Och vi älskade de dockorna! Vi hade kanske inte så mycket pengar, men mamma hade alltid sina knep för att göra oss glada. Jag kände mig aldrig som någon outsider. Jag hade en bra uppväxt och är tacksam för att min mamma lärde mig värdet av hårt arbete, att inget i livet är gratis.

Den inställningen har Christy Bacon burit med sig – i skolan, på basketplanen och i gymmet. Idag är hon Damligans starkaste spelare och personlig tränare. Hon är också nybliven tv-personlighet som muskelpaketet Bullet i Gladiatorerna på TV4.

– Chefen på gymmet sade att de sökte nya gladiatorer och jag nappade direkt. Som liten satt jag jämnt och hejade på utmanarna. Det gör jag fortfarande, förutom när jag själv står för motståndet. Jag hatar att förlora.

Hur skiljer du dig från ditt alter ego?
– Hon är mycket kaxigare än jag. Det har varit en kul utmaning att släppa på hämningarna och skrämmas lite mer. Jag älskar att stirra min motståndare i ögonen och känna hennes rädsla. Då vet jag att jag vinner.

Och rädda blir de: 181 centimeter lång, 77 kilo tung och beväpnad med en bom blir Christy Bacon en rätt skräckinjagande pjäs. Gladiatorernas fystest var inga problem – styrketräna har hon gjort sen hon blev tonåring.

– Vi började lyfta vikter på basketen och jag älskade det direkt!

Vad är grejen med att lyfta skrot?
– Det är svårt att förklara. Det har inget med utseendet att göra, utan jag tränar hela tiden för att bli starkare. Jag får en kick av det. Min syster är kroppsbyggare och som yngre brukade vi trigga varandra. Men mest av allt tävlar jag mot mig själv. Jag vill alltid vara bäst.

Är din sambo likadan?
– Hon är inte lika extrem, men ska jag till gymmet hänger hon gärna på.

Är det viktigt att din partner är vältränad?
– Jag har aldrig sett en kvinna och tänkt att ”god, she’s hot”. Det är först när jag lär känna någon som jag kan bli attraherad av personen.

Om det blir en framtid med fru och barn i Sverige är fortfarande för tidigt att säga för Christy Bacon.

– För några år sedan hade jag inte kunnat gissa att jag skulle leva med en kvinna i Sverige idag, så vem vet hur framtiden ser ut. Men jag vill absolut ha barn, och då är det svårt att bortse från att Sverige är ett väldigt bra land. Jag trivs här.

Gladiatorerna sänds i TV4, lördagar 20.00.

***************
Namn: Christy Lynn Bacon
Ålder: 31
Bor: I Solna med sambon Katarina
Yrke: Basketspelare och personlig tränare
Aktuell som: Gladiatorn Bullet på TV4.
Bästa snabbmatskedjan: Chipotle.
Saknar från USA: Min bil!
Kuriosa: Hennes tvillingsyster Carrie är bodybuilder under namnet ”The Baconator”.

Så biffig är Bullet:
Bänkpress: 95 kg
Frivändning: 90 kg
Benböj: 125 kg
Chins: 13 st
Beeptest: Nivå 14.1

