”De förväntar sig en machoman – och blir besvikna”

Posted on 2012/02/18

0


Namn: Björn På Qruiser: Abodybuilder Ålder: 39 Bor: Stockholm Gör: Lärare i naturbruk, biologi och matematik Civilstånd: Singel

– Jag är nog en av de biffigaste killarna på Qruiser. Men trots att jag på vintern väger upp emot 120 kilo hittar jag alltid någon muskelgrupp som jag vill ska bli större. Jag tror det finns en biologisk dragningskraft till en stark hane, som dröjer sig kvar hos oss sedan stenåldern. För mig finns det också en tillfredsställelse i att känna hur kroppen hela tiden klarar av mer och mer. Det är som när jag gick hos sångpedagog: att pressa upp 150 kilo i bänkpress ger samma rus som när den där svåra höga tonen som man övat på bara flyter ur kroppen.

Hur blev du så stor?
– Jag tränar tre till fem gånger i veckan och började som 29-åring. Då var jag normalbyggd, åt kreatin och blev snabbt större. Visserligen var det mest fett och vätska, men det gav ett sug att fortsätta.

Är du en mardröm att bjuda på middag, med tanke på din kosthållning?
– Min uppfostran säger att när man blir bjuden på middag så går man inte på diet. Det är ofint att neka det som bjuds.

Hur var din uppfostran?
– Jag växte upp i en villa i Uppsala där det var viktigt att uppföra sig och ha fint bordsskick. Som en gång när jag var ute och åt med mamma.Vi skulle ta en cigg efter maten och då fanns där inga sittplatser. Jag föreslog att vi kunde stå. ”Stå upp och röka?” utbrast hon. ”Du som är man kan göra det, men jag? Det är bara horor som står upp och röker!”

Hur reagerade hon när du kom ut som bisexuell?
– Pappa och hans familj vet, men jag letar fortfarande efter rätt tillfälle att berätta för mamma. Hon har sagt saker som gör det hela svårare och hennes nye man är än mer konservativ. Vi träffas sällan.

När märkte du själv att du drogs till män?
– När jag var runt 25. På den tiden hade jag inget internet, utan letade killar bland tidningarnas kontaktannonser. Först när jag var nära trettio och fick en jobbdator kunde jag skaffa en sida på gaycommunityt Sylvester. Jag gick på de uteställen som fanns, men kände ingen och stod mest för mig själv.

När vände det?
– Jag blev vän med en klubbarrangör och vi gick ut på Tip Top där han presenterade mig för hela sitt kontaktnät. Jag tror inte han vet hur mycket han betytt för mig. Där öppnades min dörr till gayvärlden.

Är din kropp en fördel på krogen?
– Både och. Små tjugoåringar kan bli helt till sig, medan de som tränar själv kan
tycka att jag är för stor.Andra förväntar sig en machoman och blir besvikna över att jag pratar ”överklassvenska”. De tycker att jag är för fjollig.

Finns det fler problem med att vara biffig?
– Det blir svårt att hitta kläder som inte blir obekväma eller sitter fel. Jag får ha två garderober, en större för bulkperioden på vintern och en för sommaren då jag deffar till 105 kilo.

Hur får du bort de 15 kilona?
– Det som ger störst effekt är en kopp kaffe och 45 minuter rask promenad innan frukost. Det sätter igång förbränningen. Från och med april stryper jag kolhydraterna
helt, men jag är inte så extrem som de som bara äter broccoli och torsk. Hur kul blir det i längden?

Schablonbilden av muskelknutten är att han inte är särskilt intelligent. Blir folk förvånade av att du är akademiker och jobbar som naturbrukslärare?
– Nja, det brukar komma på tal rätt tidigt i konversationer eftersom just naturen är ett stort intresse jag har. Från början ville jag bli landskapsarkitekt och gick i trädgårdsskola. Jag blir harmonisk av att plantera något och se det växa.

Var trivs du bäst, i naturen eller på gymmet?
– Den absolut vackraste platsen jag vet är en tyst skogstjärn strax utanför mitt lantställe. Där kan jag koppla av helt.

Posted in: Att komma ut