Därför kom moderaterna tillbaka

Posted on 2012/03/18

0


Som att leva i en deckare. Så sammanfattar Anders Pihlblad sin livspassion politiken. Nu släpper han bok om moderaternas fall och uppgång.

När Anders Pihlblad bilade genom den amerikanska södern med två vänner kunde han inte låta bli. Medan vännerna sov svängde han av huvudleden. De vaknade utanför Bill Clintons barndomshem i Hope, Arkansas.

– Så fick de ta kort på mig utanför det huset. Jag är nördigt intresserad av amerikansk inrikespolitik. Jag har alla säsonger av Vita huset hemma, säger Anders Pihlblad.

”Intresserad” är en underdrift. Att bevaka politik har varit Anders Pihlblads jobb sedan han på Aftonbladet i början av 90-talet tyckte att samhällsreportrarnas jobb verkade vara så mycket roligare än hans eget.

– Jag hade alltid velat bli sportjournalist, men där svängde det.

Vad är så kul med politik?
– Det är som att leva i en deckare varje dag, det är hela tiden vändningar fram och tillbaka. Makt är spännande, även om det sitter en del bleka typer i riksdagen.

I sin nya bok ”Ett partis fall och uppgång” skildrar Anders Pihlblad spänningen i moderaternas resa från ruinens brant till regeringsparti på bara fyra år.

– Det är först nu som de inblandade mer avslappnat kan berätta om spelet bakom kulisserna, som hittills varit okänt – till och med för mig, säger Anders Pihlblad.

I boken står hur Alliansens enade front utåt dolde en verklighet där Lars Leijonborg veckor innan valet stormade ut i vrede över att Maud Olofsson vägrat ge med sig i en fråga, och hur Fredrik Reinfeldt redan ett halvår i förväg fick klartecken att ta över efter Bo Lundgren.

– Väldigt få partiledare har så lång tid på sig att förbereda och knyta interna allianser. Bo Lundgren hade det inte, Juholt hade det inte, och nu inte heller Löfvén.

Påverkas Fredrik Reinfeldts ställning något av separationen med Filippa?
– Inte alls. I USA hade han inte kunnat sitta kvar, men i Sverige tror jag inte väljarna bryr sig om det. Man köper tidningen för att man är nyfiken, men väl i vallokalen bryr man sig inte om en separation.

Vad heter Sveriges statsminister efter 2014?
– Statsvetaren Sören Holmberg sade två år före förra valet att Alliansen inte hade en chans, och det har han fått äta upp sedan dess. Vis av den erfarenheten håller jag tyst.

Pride eller Almedalsveckan?
– Almedalsveckan kan jag inte hålla mig ifrån. Mycket av politiken från Pride finns där också, och faktiskt hel del av feststämningen också.

Posted in: Kultur & Nöje