Filmstaden Stockholm

Posted on 2012/05/18

0


RESA Filmvärlden öppnade sina dörrar för Sverige i och med ’Låt den rätte komma in’. Nu har Stockholm gjort karriär i Hollywood och utländska turister byter biobiljetter mot flygbiljetter.

Ursprungligen för MOOD Magazine #2

2006 satte journalisten Borat Sagdiyev sitt hemland Kazakstan på kartan. Vi fick veta att landets prostituerade är näst renast i regionen och att de årliga juderusningarna är en fröjd för hela familjen. Karaktären, spelad av komikern Sacha Baron Cohen, reste runt i USA för ett ”kulturellt utbyte” som främst gick ut på visa amerikaners fördomar i skrattspegeln.

Resultatet blev filmen Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan. Kazakstans regering missade poängen och förbjöd filmen.

I april i år fick ändå Sacha Baron Cohen ett offentligt tack av utrikesminister Yerzhan Kazykhanov. Ansökningarna om turistvisum i Kazakstan ska nämligen ha ökat tiofalt sedan Borats premiär, trots att inte en enda scen spelats in i landet och ytterst lite av det som sades om kazakisk kultur kan antas vara sant.

Borat må vara ett av de mer skruvade exemplen på hur populärkultur påverkar våra resevanor – men långt ifrån det enda.

Den lilla amerikanska bruksorten Forks i delstaten Washington var mest känd för sitt timmermuseum innan den första Twilight-filmen kom år 2008. Två år senare hade vampyrtörstande romantiker ökat besöksantalet med nära tusen procent.

När Tolkiens trilogi om Härskarringen blev film fick entusiasterna äntligen ett Midgård att besöka och vallfärdade till inspelningsplatserna i Nya Zeeland. Efter vårens publiksuccé The Hunger Games väntas en liknande våg i North Carolina, som gett form åt låtsaslandet Panem där handlingen utspelar sig.

I Stockholm talas det om en Millenniumeffekt efter Stieg Larssons deckartrilogi. Anders Persson på Mellqvists kaffebar på Hornsgatan får allt fler gäster som vill dricka kaffe i samma miljö som machomurveln Mikael Blomkvist.

– Varje dag kommer det in fem, tio personer och frågar om filmerna. Oftast är det tyskar, men också en del amerikaner, säger Anders.

Redan böckerna gav effekt efter att ha sålts i 63 miljoner exemplar på 45 språk. Men det är först när historier blir film som dess miljöer verkligen får ett genomslag i vårt medvetande. Stephenie Meyers böcker bakom vampyrsuccén Twilight gavs ut 2005, men turisterna vaknade inte förrän de kunde se Robert Pattinson hångla upp Kristen Stewart på riktigt.

Ingrid Rudefors är filmkommissionär på Filmregion Stockholm Mälardalen (FRSM), med uppdrag att övertyga filmproducenter om stockholmsregionens förträfflighet som inspelningsplats.

– Redan på manusnivå försöker vi så frön, till exempel i Cannes där vi för samman svenska manusförfattare med utländska aktörer, säger hon.

Bara under inspelningen av de svenska Millenniumfilmerna ska produktionsteamet ha spenderat runt 100 miljoner kronor i stockholmsregionen. Ingrid Rudefors arbetade för att även den amerikanska nyinspelningen skulle spelas in i Stockholm, som filmproducentens länk till svenska myndigheter.

– Filmvärlden öppnade sina dörrar för Sverige i och med Låt den rätte komma in, sedan trillade det på ordent- ligt med Millenniumfilmerna. Vi kan rida på den vågen i något år till, men jobbar för att den ska hålla i sig genom nya projekt.

Ett sådant är Lasse Hallströms filmatisering av Hypnotisören med Mikael Persbrandt i huvudrollen. Ett första smakprov visades på vårens filmfestival i Cannes.

Långfilm ger effekter som ingen reklamkampanj kan mäta sig med, och gratis dessutom. I maj 2010 rapporterade världspressen att The Girl With the Dragon Tattoo skulle spelas in i Sverige och att Rooney Mara synts i Stockholm. Under 2011 ökade antalet utomeuropeiska besökare kraftigt, med 15 procent fler övernattningar än 2010. Särskilt amerikaner hade fått upp ögonen för Stockholm.

Exakt hur många fingrar Lisbeth Salander haft med i spelet går inte att bevisa. Forskarna har inga klara svar, trots att man sedan 1990-talet försökt förstå vad det är som får oss att ta steget från biobiljett till flygbiljett. Fallet Borat, där en film lockar turister till ett resmål den inte ens skildrar, visar att det inte alltid handlar om logik.

Ett vanligt svar är en önskan om verklighetsflykt, något som förenar resande och filmtittande. Ett annat är identifikation: Vi knyter känslomässiga band till historiens karaktärer och genom att vistas i samma miljöer blir upplevelsen ännu starkare. Som i Woody Allens Midnatt i Paris (2011), där en charmigt tafatt Owen Wilson snubblar genom den ena välkända stadsvyn efter den andra till dess att till och med ett ösregn laddats med romantik.

Den stora efterfrågan på stadsvandringar i Lisbeth Salanders fotspår ledde till att Stockholms Stadsmuseums guider blev fullbokade. Särskilda gör-det-själv-kartor trycktes upp, som i våras uppdaterades med platser från den amerikanska filminspelningen.

Nästa bok att locka Hollywood till Stockholm kan bli Alexanders Söderbergs hajpade Den Andalusiske vännen (Nordstedts). I höstas såldes manuset till 33 länder innan det ens fanns färdigt på svenska och filmrättigheterna köptes av Indian Paintbrush, med flera Wes Anderson-filmer i bagaget.

– Det är dock inte säkert att handlingen förläggs till Stockholm, men producenterna har varit här och rekat, säger Leyla Belle Drake på Salomon Agency som skött försäljningen av rättigheterna.

Men om Ingrid Rudefors på FRSM gör sitt jobb, och om Söderbergs splatterdeckare blir den succé som Norstedts räknar med, lär Stadsmuseets guider snart gå i skytteltrafik från Villa Källhagen på Djurgården via Hotel Diplomat på Strandvägen till Brända tomten i Gamla stan, med mordlystna tyskar i släptåg.

Internationella turistbooster på vita duken

Ökenlandskapen i Game of Thrones och Gladiator återfinns i marockanska Ouarzazate, med det krystade smeknamnet Ouallywood.

Great success! Borat tiodubblar turismen i Kazakstan, utan att någonsin ha varit där.

I december kommer Bilbo på bio och lär spä på Sagan om Ringen-effekten i Nya Zeeland.

En sjungande Meryl Streep dämpade lågkonjunkturen för grekiska Skopelos i musikalen Mamma Mia.

Woody Allen är expert på produktplacering av europeiska städer i kärlekshistorier, senast i To Rome with love

Thailändska Maya Bay där Leonardo Di Caprio flyr undan turister i The Beach har ironiskt nog översvämmats av just turister.

1986 satte Crocodile Dundee Australien på kartan och räknas som den första medvetna satsningen på filmturism.

King’s Cross Station i London har blivit populärt bland Harry Potter-fantaster som vill ta tåget till Hogwarts. På plattform fyra spelades filmen in.

Att Rocky dundrade uppför trapporna till sta- dens konstmuseum gav Philadelphia en turistskjuts på 80-talet.

Lockas du inte av Bakfyllan så finns 1000 andra filmer från Las Vegas.

Annonser
Posted in: Reportage