Vad har brottning, börsen och böcker gemensamt?

Posted on 2012/07/28

0


3 X ORD Brottaren Sofia Mattsson, författaren Jan Wallentin och aktieexperten Maria Malmqvist lever på förväntningar.

Ursprungligen för MOOD Stockholm #2 2012

Maria Malmqvist, privatekonom på SBAB

Maria Malmqvist, aktieexpert

Vad är våra förväntningar värda? Aktieexperten Maria Malmqvist har gjort karriär på att lista ut det.
– Man behöver inte vara Einstein för att lyckas med aktiehandel, men det krävs ett intresse. Redan på mellanstadiet plöjde jag pappas böcker om hur börsen fungerade och följde utvecklingen på text-tv. Idag loggar jag oftare in på min aktieportfölj än på Facebook, även på semestern.

Det är så mycket som kan påverka värdet av en aktie, alltifrån valutakur- ser till vad folk pratar om i mataffären. Jag väger samman siffror och förväntningar för att avgöra vad som kan vara
en bra investering. Det går ju inte alltid som förväntat.

Runt millennieskiftet investerade jag hela studiemedlet i H&M och Ericsson strax innan båda aktierna rasade. Det är det närmaste jag kommit till att förlora allt. Idag sprider jag riskerna.
Börsen är och förblir nog skakig ett tag till, men det finns intressanta aktier om man funderar lite. En svag ekonomi kan betyda mer affärer för inkassobolag som Intrum Justitia och folk använder mobiltelefon även i lågkonjunkturer vilket gör Tele2 och Telia Sonera intressanta.

Aktier och fonder kan verka svårt, men handlar i grund och botten om ren logik och känsla. Vem lyckas bäst, sett till förutsättningarna.

Maria Malmqvist, 32, är tidigare chef för marknadsanalys på CMC Markets och numera SBAB:s yngsta privateko- nom. Hon sitter i börsrådet på di.se, ger aktietips för Privata Affärer och bloggar om privatekonomi på finansliv.se.

Sofia Mattsson, brottare

Sofia Mattsson, OS Beijing 2008, Foto: Jack Mikrut
Sofia Mattsson tänker bli historisk. I juli reser hon till London för att som första svenska ta en OS-medalj i brottning.
Ursprungligen för MOOD Magazine #2 2012

– För fyra år sedan reste jag till OS i Peking för att se och lära. Jag åkte hem med en tolfteplats och känslan av att inte ha gett allt. Jag har alltid haft högre förväntningar på mig själv än vad andra har haft, det tror jag att man måste ha som elitidrottare.

I fyra år har jag förberett mig för att vara som bäst sommaren 2012. Jag har åkt på träningsläger när mina vänner gått på bio, spurtat uppför svarta pister med viktbälten runt midjan och varje dag pushat mig själv att orka lite till, bli lite bättre.

Att jag var atletisk märktes tidigt. På förskolan hemma i Gällivare kallades jag för Olga Korbut, efter någon sovjetisk gymnast. Jag älskade idrott och tävlade mot mina två systrar i allt. Jag ville alltid vinna.

Sedan förra OS har jag vunnit både EM och VM. Jag har övervunnit en knäskada och gått upp till en viktklass där jag slipper hårdbanta. Jag åker definitivt till London för att slåss om en medalj.

Samtidigt är jag bara en dålig dag ifrån att åka hem tomhänt. Brottningens marginaler är så små. Därför betyder det väldigt mycket att min pojkvän (Robert Rosengren) också brottas i OS. Bara en annan brottare kan förstå hur man mår när det inte går hela vägen.

22-åriga Sofia Mattsson har vunnit både EM och VM och åker till OS för att komplettera medaljsamlingen. I vägen står niofaldiga världsmästarinnan Saori Yoshida, med dubbla OS-guld i 55-kilosklassen.

Jan Wallentin

Jan Walentin, författare

Hans debutroman Strindbergs stjärna såldes till 16 länder innan den ens getts ut på svenska. Jan Wallentin blev mångmiljonär – och sågades av kritikerna.
– ”Hur vore det om man skulle skriva lite igen?” Det var med den inställningen som jag började. Min enda förhoppning var att få skriva en bok till, knappast att bli ekonomiskt oberoende. Jag skrev för min egen skull, för att se om jag kunde. Första utkastet blev klart på en månad och jag tyckte att det var fullständigt briljant, som man gärna tänker när man lyckats slutföra något. Bonniers blev intresserade och bad mig skriva en ny version.

Det tog två år, ett helvete för både mig och min fru. Vi hade just fått vårt tredje barn och jag skulle skriva en helt ny roman parallellt med mitt jobb på Aktuellt. Men får du chansen att ge ut en bok så måste du ju ta den.

Inför bokmässan i London 2010 översattes runt 100 sidor till engelska, och plötsligt hade Strindbergs stjärna sålts utomlands innan den ens var korrekturläst på svenska. Jag var visserligen nöjd med det jag skrivit, men hade svårt att se det som succéstoff. Men alla reaktioner utanför bokens pärmar är ju bortom min kontroll.

Haussen som följde handlade inte så mycket om själva romanen. Att vissa kritiker plockade fram sina allra största motorsågar tror jag snarare beror på deras avsky mot de stora förlagens kommersia- lism. Boken blev måltavla i den debatten.

Min dröm var aldrig att bli uppmärksammad. Den delen av författarskapet är småjobbig; att gå från den väldigt introverta skaparprocessen i mitt vardagsrum till att förväntas vara något slags extrovert stjärna som pratar med journalister … om vadå? Det känns lite väl storvulet att prata om författarskap med bara en debutroman i bagaget. Jag vet inte ens om det är författare jag vill vara.

Det är kanske det som är det mest värdefulla med den här romanen för mig, att den har givit mig några års frihet att fundera på vad jag vill göra med resten av mitt liv.

42-årige Jan Wallentin var tidigare nyhetsjournalist på Sveriges Television. Hans debutroman Strindbergs stjärna har sålts i 170 000 exemplar bara i Sverige, trots en förväntad utgivning på 4 000 ex. I juni 2012 släpptes boken i USA.

