Lisa Nilsson är surdegssödermalmare på distans

Posted on 2012/07/29

0


Lisa Nilsson vid Ivar Los park.

Lisa Nilsson vid Ivar Los park.

HEMSTAD Lisa Nilsson gillar utsikten från Ivar Los park, tar en latte på Kaffebar och spisar plattor från Pet Sounds.

Ursprungligen för MOOD Magazine #2 2012

Hon växte upp på jazz och vänstervärderingar i ett radhus i Tyresö där ”kommersiellt” var ett fult ord. Som elvaåring tog hon bussen mot Lasse Kühlers dansskola vid Tjärhovsplan.

– Det var mitt första egna möte med Stockholm. Som barn var Södermalm hela min stad. Allt bortom Slussen var främmande, säger Lisa Nilsson.

Från en bänk i Ivar Los park kisar hon ut över Riddarfjärden, över Gamla stans koppartak bort mot Norrmalm. På hennes tolvårsdag tog pappa, pianisten Gösta Nilsson, med henne till jazzklubben Fasching på Kungsgatan. Monica Zetterlund stod på scen och Lisa satt hänförd, medan jazzfarbröderna mumlade att Monkan tappat stinget. ”Hon borde låta bli flaskan.”

– Det var en vuxenvärld som tolvåringar inte brukar få se, jag är glad att pappa tog med mig.

För några år sedan stod Lisa på samma scen inför samma rävar som hon suttit i knäet på som flicka. Tillsammans med Joao Castilho och Sebastian Notini lekte hon sig igenom svåra sambarytmer och sjöng på portugisiska.

– För mig var det som att ta examen. Vi fick visa att vi barn också kunde spela ”riktig musik”, inte bara radiotrall. Pappa grät och sade att det var det bästa han sett på den jävla scenen. Han svär en del.

Lisa Nilssons största radiotrall har sina rötter på Sankt Eriksbron, länken mellan hennes första egna lägenhet på Tomtebogatan och legendariska Polar Studios på Kungsholmen där Himlen runt hörnet spelades in.

– Producenten kunde ringa klockan två på natten och då var det bara att pallra sig iväg. Det blåste alltid på den där bron, men jag bet ihop och fäste blicken på Polarpalatset.

Även om Lisa trivdes i Birkastans ordning och reda kändes det som
att komma hem när hon 1996 blev södermalmsbo. Det är här, bland kullerstensbackar och röda staket, som hon levt sitt vuxna liv. Det var här hon blev sambo med pianisten och trädgårdsmästaren Niklas Medin och här blev hon mamma. Idag är hon besökare. Sedan förra våren bor familjen i en sexmiljonersvilla med tomt i Stureby.

– Jag hade väldigt svårt att släppa taget om min perfekta singellägenhet på Bellmansgatan. Men har aldrig ångrat att vi flyttade. Söders bästa bitar finns ju kvar. Vi kan fortfarande vara surdegssödermalmare, men på distans.

Lisa Nilsson har utforskat soul, pop, sam- ba och visor. 21 september tar hon sig an distade gitarrer som huvudrollen Diana i Pulitzerbelönade rockmusikalen Next to Normal på Stockholms Stadsteater.

*******
LISA NILSSONS STOCKHOLM:

Ivar Los park
Jag har min bortgångne vän David Wilczewski att tacka för att han visade mig Stockholms vack- raste utsiktsplats. Härifrån ser man verkligen hur staden hänger ihop.
Bastugatan 21

Dansens hus
När barnen blivit stora kanske jag förverkligar min dröm om att bli en sådan som går på Dansens hus. Det prioriteras bort i småbarnslivet. Barnhusgatan 12

Gryningen
Jag köper alltid eko och reko och vill nästan säga ifrån när jag ser någon köpa vanliga ägg i affären. Vill de ha ledsna hönor, eller?
Folkungagatan 68

Kaffebar
Ett litet mekka för musiker, kulturarbetare och macchiatopappor i behov av gott kaffe. Här finns stans bästa macka: kantarell och västerbottentoast.
St Paulsgatan 17

Fasching
Som barn satt jag i knäet på pappas jazzvänner och lyssnade på Monica Zetterlund. När jag själv fick spela för dem för något år sedan slöts verkligen en cirkel.
Kungsgatan 63

Söders hjärta
När jag bodde på Bellmansgatan kunde jag toffla mig ner hit för ett glas i gemenskapen, till och med i pyjamas en gång. Jag var nyskild då kan tilläggas.
Bellmansgatan 22

Kulturhuset
En skattgömma med bra barnlitteratur och barnfilm med substans. Dessutom Stadsteatern med en arbetarklassfeeling som passar mig bättre än Dramaten. Sergels torg

Zita Folkets Bio
Som singel hade jag en filmklubb där jag såg gamla klassiker ensam. Sällskap stör min fiktionsbubbla. Efteråt åt jag ensammiddag på KB.
Birger Jarlsgatan 37

Norrgavel
På 90-talet spelade jag och min man musik ihop på rock- klubben Ginos som låg i de här lokalerna. Idag låtsas vi shoppa inredningsdetaljer som vi egentligen inte har råd med.
Birger Jarlsgatan 27

Pet Sounds
Vi är en riktig Spotifyfamilj och jag streamar allt mer. Men jag kan fortfarande tycka om känslan av att hålla i en riktig skiva och bläddra i konvolutet.
Skånegatan 53

