Rodebjer och resten om kreativitet

Posted on 2013/01/18

0


Galleristerna Andrehn-Shiptjenko, matkreatören Henrik Norström och modeskaparen Carin Rodebjer om vad de förenar dem.
carin_rodebjer

Carin Rodebjer, modeskapare

I Carin Rodebjers huvud finns ett rum där kläder blir till. Där är vardagen inte välkommen..

– Jag föddes på Gotland och det dröjde 18 år innan jag reste utomlands. Jag reste i mitt huvud istället. Det blev mitt kreativa rum och böcker blev nyckeln. Jag älskar biografier och det började med Piaff och Karen Blixen. Just nu är det Palme. Människor med glöd. Sådana inspirerar mig.

Att resa inom sig själv är väldigt givande. Man skapar ett kreativt rum fritt från kompromisser och praktiska normer, en rolig plats som ger energi. Det är fortfarande dit jag drar mig undan när jag skapar mina kollektioner.

Jag började tidigt uttrycka mig i kläder. Hemma på gården i Klinte använde jag familjens alla garderober som min palett, sydde om pappas rockar och gjorde kjolar av skjortor. Att det jag skapar ska gå att köpa och ha på sig ser jag inte som en begränsning, snarare inspiration. Det hade blivit jäkligt rörigt om jag fått skapa helt fritt.

I mina kreativa faser försvinner jag från verkligheten och blir en rätt dålig familjemedlem, totalt ointresserad av vardagen. Jag ser till att ha städat omkring mig, men resten kvittar. Som att få i sig mat; jag kan inte ens välja mellan ris och pasta i affären.

När jag blev mamma för två sedan fick jag börja kompromissa. Plötsligt fanns det någon som behövde rutiner och mat på fasta tider. Då kan jag ju inte försvinna helt. Det är en nyttig utmaning och jag vänjer mig fortfarande.

Idag bor jag i New York, som länge varit en tillflyktsort när kreativiteten sinat. Det är en plats med en mängd kulturella identiteter där mitt Sverige bara hade ett fåtal. Jag har alltid inspirerats av mötet mellan olikheter.

Jag är inte längre VD för Rodebjer utan lägger 190 procent av min energi på att skapa nya kläder. Men bara i perioder, tack och lov. Hade jag bränt på non stop hade hjärnan tagit slut. Jag behöver vila, byta miljö eller läsa en bok. Kreativiteten behöver bränsle.

Carin Rodebjer föddes 1970 och har både vunnit Guldknappen och utsetts till Årets modedesigner av Elle. Hennes kreativitet omsatte 15,1 miljoner kronor under 2011. Hon öppnar nu en egen butik i MOOD Stockholm.

Ciléne Andréhn & Marina Schiptjenko, gallerister

De kreativa krafterna bakom Galleri Andréhn-Schiptjenko förklarar varför det visst är en konst att hänga tavlor.
– Många ser kreativitet som en talang som man antingen har fått gratis – eller saknar helt. Så enkelt är det inte. För att kreativiteten ska leda till något intressant fordras kompetens. Paganini hade inte bara en gåva, han övade också skalor sex timmar om dagen.

Den som vill tjäna sitt levebröd på idéer behöver jobba hårt och ha ett visst mod, våga hoppa först och därefter se om det finns vatten i bassängen. Hade vi varit trygghetsnarkomaner med en affärsplan hade vi inte haft något galleri.

Man kan hävda att det är konstnären som är kreativ och att vi ”bara hänger tavlor”. Men vårt arbete börjar långt innan utställningen, som karriärcoacher. Våra konstnärers idéer ska ges rätt utrymme och sammanhang och det är en lång process som kräver både kreativitet och kompetens.

Konst på allmän plats är till exempel något annat än konst i ett galleri, på så sätt att folk inte har bett om att få se den. Sådan konst måste vara mer allmängiltig, men samtidigt relevant; stå i samklang med miljön, men också för sig själv. Allt för ofta hängs konst på i efterhand som utsmyckning. Det kan visserligen se flott ut, men utan tanke bakom blir det bara banalt.

Den konst vi lyfter är inte beroende av trender eller slagkraftiga budskap. Den har ett egenvärde. En vanlig åsikt är annars att allt som skapas ska ha ett syfte. ”Vad ska det här vara bra för?” Det är ett begränsande sätt att se på kreativitet.

Galleri Andréhn–Schiptjenko har gjort konst till en naturlig del av MOOD Stockholm. Sedan galleriet öppnade 1991 har Marina Cilène haft världen som arbetsplats och skapat en plats för ung konst

Henrik Norström, kreativ ledare för Lux Stockholm

Rollen som creative director har tagit steget ut ur modevärlden och in i restaurangerna, med uppdrag att göra mat till en upplevelse.
– Varför äter man ute? Upplevelsen. Man vill något mer än att bara bli mätt. Och möjligheterna är oändliga. Det finns ett inkört mönster för hur en restaurang ser ut och fungerar. Som kreativ ledare ritar jag om det, från inredning till råvaror och rutiner.

Jag kan varken måla eller dreja, men jag ser möjligheter. Varför måste kocken stå i köket? Om maten lagas vid köksöar bland gästerna blir den en levande del av restaurangen. Andra lösningar är mindre synliga, men bidrar likafullt till helhetsupplevelsen. Ett tränat öga ser hur vi månar om detaljerna.

Men konceptet får inte bli ett spektakel. Därför är jag ofta på restauranggolvet för att se hur mina idéer tas emot av gästen. Det är där jag är som mest kreativ.

När jag behöver en paus från intryck är ett jaktpass perfekt. Att vara i direktkontakt med naturen är väldigt rogivande. Du känner ett ansvar för djuret, som när du sår ett frö hemma och vattnar och vårdar tills du tillslut kan skörda en tomat. Vetskapen om att det du har på tallriken faktiskt har levt ger en djupare respekt för ätandet.

Den känslan vill jag ta med mig in i våra restauranger.

Henrik Norström vann silver i Bocuse d’Or 2001 och har en stjärna i Michelinguiden sedan 2004. Svenska smaker och närodlade råvaror är hans varumärke. Henrik och driver Lux på Lilla Essingen,B.A.R. på Blasieholmen och öppnar nya E.A.T. i MOOD Stockholm.

