Bornebusch och Johansson blir tillsammans igen

Posted on 2013/03/16

0


Bornebusch och Johansson
Ursprungligen för MOOD Magazine #1 2012
TEATER Josephine Bornebusch och Erik Johansson spelar gifta i ny pjäs. Här pratar de familjestrul, floppar och Stockholmsstereotyper.

”Treater” kretsar kring en storfamilj som tvingats ihop under en helg och på något sätt måste få det att funka. Hur skulle den situationen se ut i era liv?
Erik: Vi har båda skilda föräldrar, så det är rätt många som ska samlas när alla ses. Man önskar ju att det vore som i en sådär härligt mustig italiensk familj…
Josephine: Så har jag det! Högljudda skratt, värme och kärlek och alla tävlar om att få sista ordet.
E: Alltså, vi kan också ha det superhärligt, men det är ju så mycket socialt som ska funka med alla halvsyskon och nya respektive att jag mest håller tummarna för att allt ska flyta på smärtfritt.
J: Erik… är det något du vill berätta?
E: Nej, missförstå mig rätt! När familjer samlas blir det strul. Det är ju därför man känner igen sig i såna här pjäser.
J: Jag kan känna igen mig i att alla pratar samtidigt och missförstår varandra, så att man bara vill skrika LÅT MIG TALA TILL PUNKT!

Ni spelade gifta i filmen Gyllene knorren, och nu gör ni det igen, som den kalla karriärkvinnan Ruth och hennes raka motsats Norman – en excentrisk bibliotekarie som flirtar med allt. Har karaktärsdragen börjat smitta av sig?
J: Senast idag sade Erik att jag börjar bli lika distanserad som min karaktär.
E: Lika bitchig, menar du? Alltså, Josephine har börjat testa gränserna för hur elak hon kan vara och fortfarande komma undan med det. Vi provade kostymer och hon fällde bara dryga kommentarer.
J: Vadå, jag sade ”kolla vilket sött litet ass han har.” Det var väl gulligt sagt? Sen hånskrattade jag, visserligen.
E: Norman är väldigt impulsiv och far iväg som en nyårsraket. Jag är precis tvärtom, men jag känner att han börjar fastna lite.

I vilken del av Stockholm skulle dessa Londonbor höra hemma?
J: De bor i North Kensington, vad blir det? Lidingö? Djursholm?
E: Jag skulle säga Östermalm. Eller fin-Söder, runt Mosebacke.
J: De skulle bo i en svinsjysst lägenhet i alla fall, och de finns överallt. När vi letade nytt vägrade jag först titta någon annanstans än på Söder, det var liksom min stadsdel. En del är väldigt noga med att bo ”rätt” för sin livsstil. Men det luckras upp, man ser hipsters på Östermalm och kråsblusar på Söder. Jag trivs superbra i City, men jag behöver inte vara City.
E: Vad är City? Jag tänker typ Hötorget… och Christer Pettersson med en plastpåse.
J: Det är för att du är så SoFo. City är assoft! Det är nära till allt.

Du har gångavstånd till Intiman där ”Treater” spelas. När originalet ”The Norman Conquests” sattes upp sade författaren Alan Ayckbourne att det är svårt nog att få folk att gå på teater en gång, för att inte tala om tre. Vad är grejen med en trilogi?
E: Saker som planteras i en pjäs plockas upp i en annan, så komiken växer ju mer man vet. Jag såg alla tre pjäserna i London och längtade hela tiden efter att få se nästa.
J: De är bra var för sig men ser man alla så blir det mer… göttigt.

Ni är båda filmaktuella under året. Hur skiljer sig teaterjobbet från vita duken?
J: Teater är ju direktsänt, så du måste vara med hela tiden. Missar du något är det skitjobbigt men som tur är det ju bara publiken som får veta. Lyckas du sabba en film så sitter det ju där för alltid. Man har gjort en del dåliga rolltolkningar.
E: Och dåliga filmer. Jag gjorde en skräckthriller som hette Den utvalde som jag inte ens sett själv.
J: Det är en film som alla borde se, tycker jag. Bara att plocka i byttan på Coop.
E: Men alla har ju någon sån skämsgrej, förutom du.
J: Nej, nej, oj vad tabbar jag gjort! Jag intervjuade Christian Walz i musikprogrammet Voxpop för en massa år sedan och frågade varför han var så bra live. Han svarade att energin kommer på scen och vi pratade vidare tills mina frågor var slut, men inte programtiden. I örat ropade producenten ”ställ fler frågor!” och det enda jag fick ur mig var: ”Så… du… kommer på scen?” Efter att ha svamlat ett tag om vad jag egentligen menade avslutade jag starkt med att påa en Michael Jackson-video i fel kamera. Apropå att göra bort sig i direktsändning.

Och nu ska ni ”sända live” i 45 föreställningar – ibland tre på samma dag. Hur laddar ni inför ett sådant teatermaraton?
E: Det viktigaste är att sova och äta bra, och inte gå ut på fredagkvällen.
J: Och det kommer ju du att hålla.
E: Va? Ja! Däremot på lördagen lär det blir svårt att låta bli.
J: Ja, då lär man bara behöva lukta på vinglaset – så är det kört.

Treater består av föreställningarna Matsalen, Vardagsrummet och Trädgården. Spelas på Intiman 24 mars–12 maj. Övriga medverkande är Vanna Rosenberg, Johan Ulvesson, Maria Kulle och Johan Rheborg. Regi: Emma Bucht

ERIK & JOSEPHINE TYPECASTAR INNERSTAN

Östermalm
Snygg ung streber med Jugend-utseende, perfekta kläder, skarpa kindben och 15000:- klocka/handväska. Ängslig inombords, stenhård utanpå. American Psycho.
Spelas av: Henrik Lundström/Moa Gammel

Gamla stan
Rufsig men välställd bohem som har råd att klä ner sig, spisar jazz och tobaken som hör därtill. Ljuger om att sin lägenhet tillhört Bellman för att erövra kvinnor/män.
Spelas av: David Dencik/Liv Mjönes

Södermalm
Skitnödig hipster med sotarmössa, macbook och jobb på reklambyrå. Gnäller om att det är mycket på jobbet fast man egentligen bara fikar på reklambyråer. Det vet jag.
Spelas av: Alexander Stocks/ Vera Vitali

Kungsholmen
Anonym IT-konsult som ser ut som Daniel Westling / Annie Lööf. Äger ljus och fräsch bostadsrätt med vitlaserade trägolv. Händig efter uppväxten i Dalarna. Joggar varje morgon längs Kungsholmstrand med sin partner med vidrigt matchande joggingkit.
Spelas av: Alexander Skarsgård/Rakel Wärmländer

City
Bor folk i City?
Spelas av: Någon du glömt innan du lämnat salongen

Vasastan
Surdegsbakande skådespelare som är lite för fin för Södermalm. Uppskattar renheten i Vasastan och att slippa träffa ”alla jävla kolleger” hela tiden.
Spelas av: Lars Bringås/Lo Kauppi

Bubblare: Sundbyberg
Folk som önskar att de var som de som beskrivs på Kungsholmen.

Erik Johansson
Familj: Förlovad och en son.
Från början: Gamla Enskede
Nu: Södermalm
I bokhyllan: P.O. Enquists ”Ett annat liv”.
Senast sedda film: Notting Hill. Den är ett mästerverk i sin genre.
Artist på repeat: First aid Kit.
Mest stolt över: Min son. Bara att han finns till och kan… äta grus berör mig väldigt starkt.
Ses snart i: Hinsehäxan, Nobels testamente.
Josephine om Erik:
– Väldigt snäll vilket inte alltid är till hans fördel. Begåvad, skön och underbart okrånglig.

Josephine Bornebusch
Familj: Maken Erik
Från början: Nacka
Nu: Norrmalm
I bokhyllan: ”Jag är Ozzy” om Ozzy Osbourne. Så humoristisk att du orkar inte!
Senast sedda film: Moneyball
Artist på repeat: Bon Iver
Mest stolt över: Min man och allt han gör.
Ses snart i: Sanningen, Liv lust & längtan, Små citroner gula
Erik om Josephine:
– Tar ingen skit och gör inget hon inte själv tycker är ok – en ovanlig och bra egenskap.

